Bussbolagen börjar göra comeback

Bussbolagen drabbades hårt när chartertrafiken under pandemin störtdök och låg runt noll. Men nu har trenden vänt och många letar personal för att kunna möta upp efterfrågan. "Trafiken börjar komma igång igen explosionsartat", berättar Anders Fransson, vd för Nilsbuss i Vimmerby.

 "Förra året var chartertrafiken nere på noll. Så jämfört med det ser det jättebra ut, sedan är det är inte jämförbart med volymerna vi hade 2019. Nu under våren har vi tappat flera månader innan allt kommit igång men hösten tror vi kommer se bra ut om det inte blir ett bakslag", säger Anders Fransson,  vd för Nilsbuss.

"Förra året var chartertrafiken nere på noll. Så jämfört med det ser det jättebra ut, sedan är det är inte jämförbart med volymerna vi hade 2019. Nu under våren har vi tappat flera månader innan allt kommit igång men hösten tror vi kommer se bra ut om det inte blir ett bakslag", säger Anders Fransson, vd för Nilsbuss.

Foto: Jenn Hultberg

Vimmerby2022-05-10 05:00

– Chartertrafiken ökar varje dag nu när sommaren börjar närma sig, säger Anders Fransson.

I nuläget har företaget mellan 5 000 och 6 000 inbokade resenärer för det kommande halvåret.

– Bokningarna är så stora att vi behöver mer personal och fler bussar. Vi söker inte bara i Vimmerby utan i hela Småland, vi skulle behöva 10-15 personer till. 

undefined
"Förra året var chartertrafiken nere på noll. Så jämfört med det ser det jättebra ut, sedan är det är inte jämförbart med volymerna vi hade 2019. Nu under våren har vi tappat flera månader innan allt kommit igång men hösten tror vi kommer se bra ut om det inte blir ett bakslag", säger Anders Fransson, vd för Nilsbuss.

Hos Ankarsrumsbaserade Hallens Gruppen märker VD Per-Inge Hallen att reslusten ökar hos både Vimmerby- och Västerviksbor och även de kommer nyanställa. 

– Omkring 60 procent av våra kunder kommer från Västervik, 30 procent från Vimmerby och resten övriga landet. Vi har nu kö på de flesta resor. Det känns att folk vill ut. Speciellt de korta resorna på två till tre dagar går väldigt bra. När det gäller anställningar har vi i stort sett någon som anställs varje år och det kommer bli mer nyanställningar framåt.

undefined
"Resetrafiken har stått stilla från mars 2020 till mars 2022 förutom ett par-tre resor förra hösten. Vi har utnyttjat tiden med att utbilda personalen, göra bättre bokningsprogram och hemsida, och passat på att göra andra saker som inte hinns med annars. Vi har också tänkt om under den här perioden.Vi är nu lite smalare i vårat reseprogram än tidigare och försöker göra lite nya udda resor som är mer exklusiva. Det har slagit väl ut", berättar Per-Inge Hallen, vd på Hallens Gruppen.

Även hos Rydéns Buss i Vimmerby märks den växande reslusten och bristen på chaufförer. 

– Nu när pandemin verkar släppa är det mycket grupper som tidigare inte kunnat umgås som vill ut och resa.  Många åker till Liseberg, Tyskland och andra ställen som vi vanligtvis körde till innan pandemin. Så det är full fart. Samtidigt saknas det chaufförer, speciellt de som vill arbeta extra, för beställningstrafiken är inte så kontinuerlig att det går att hålla heltidsanställning året om, säger Ingemar Rydén.

undefined
“Det finns folk som inte flyger eller har bil och de har fått stanna hemma. Så för deras skull tycker jag att det är viktigt att beställningstrafiken kommer igång igen. Får vår del är det roligt att glädja någon annan. Vi lever egentligen av lanstingstrafik, skolskjutsar och de delarna vilket har gjort att vi klarat oss ganska bra under pandemin” berättar Ingemar Rydén. På bild är Petter Rydén ansvarig för beställningstrafiken.

Trots det ökade intresset är det först nästa år som Anders Fransson tror att siffrorna kommer att gå att jämföra med hur det var innan pandemin.

– Det är många sår att laga så det kommer ta tid. Dessutom påverkas resandet nu av kriget. På bokningarna ser vi att många vill åka inom Sverige och Norden, mycket mer än till övriga Europa. Även de långa väntetiderna för pass tror jag gör att vissa kunder tvekar. Så än är vi inte i närheten av de volymer vi hade 2019, men vi är en bra bit framåt och hösten ser bra ut om det inte blir bakslag.

Men även om det vinden vänder hävdar samtliga bolag att de kommer att klara sig genom att de under pandemin utvecklat andra områden.

– Vi såg att vi behövde ändra inriktning för att överleva och har lyckats att utveckla våra andra ben. Därför är vi inte lika känsliga om det händer igen, berättar Per-Inge Hallen.

"Det saknas chaufförer för det mesta men annars är det rätt full fart. Vi märker att folk vill resa igen nu när pandemin verkar släppa", berättar Ingemar Rydén på Rydéns Buss.
"Det saknas chaufförer för det mesta men annars är det rätt full fart. Vi märker att folk vill resa igen nu när pandemin verkar släppa", berättar Ingemar Rydén på Rydéns Buss.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!