– Chartertrafiken ökar varje dag nu när sommaren börjar närma sig, säger Anders Fransson.
I nuläget har företaget mellan 5 000 och 6 000 inbokade resenärer för det kommande halvåret.
– Bokningarna är så stora att vi behöver mer personal och fler bussar. Vi söker inte bara i Vimmerby utan i hela Småland, vi skulle behöva 10-15 personer till.
Hos Ankarsrumsbaserade Hallens Gruppen märker VD Per-Inge Hallen att reslusten ökar hos både Vimmerby- och Västerviksbor och även de kommer nyanställa.
– Omkring 60 procent av våra kunder kommer från Västervik, 30 procent från Vimmerby och resten övriga landet. Vi har nu kö på de flesta resor. Det känns att folk vill ut. Speciellt de korta resorna på två till tre dagar går väldigt bra. När det gäller anställningar har vi i stort sett någon som anställs varje år och det kommer bli mer nyanställningar framåt.
Även hos Rydéns Buss i Vimmerby märks den växande reslusten och bristen på chaufförer.
– Nu när pandemin verkar släppa är det mycket grupper som tidigare inte kunnat umgås som vill ut och resa. Många åker till Liseberg, Tyskland och andra ställen som vi vanligtvis körde till innan pandemin. Så det är full fart. Samtidigt saknas det chaufförer, speciellt de som vill arbeta extra, för beställningstrafiken är inte så kontinuerlig att det går att hålla heltidsanställning året om, säger Ingemar Rydén.
Trots det ökade intresset är det först nästa år som Anders Fransson tror att siffrorna kommer att gå att jämföra med hur det var innan pandemin.
– Det är många sår att laga så det kommer ta tid. Dessutom påverkas resandet nu av kriget. På bokningarna ser vi att många vill åka inom Sverige och Norden, mycket mer än till övriga Europa. Även de långa väntetiderna för pass tror jag gör att vissa kunder tvekar. Så än är vi inte i närheten av de volymer vi hade 2019, men vi är en bra bit framåt och hösten ser bra ut om det inte blir bakslag.
Men även om det vinden vänder hävdar samtliga bolag att de kommer att klara sig genom att de under pandemin utvecklat andra områden.
– Vi såg att vi behövde ändra inriktning för att överleva och har lyckats att utveckla våra andra ben. Därför är vi inte lika känsliga om det händer igen, berättar Per-Inge Hallen.