Chef inom Vemab fick gå: "Synnerligt allvarligt"

En medarbetare hos kommunala bolaget Vimmerby Energi och Miljö, Vemab, gjorde inköp för mångmiljonbelopp från en leverantör som hen jobbade hos på fritiden. Bisysslan godkändes av chefen. "Chefen jobbar inte kvar i bolaget", bekräftar vd Olle Fogelin.

"Problemet är att en medarbetare har haft en bisyssla, som varit godkänd av närmaste chef, men som har inneburit risk för lojalitets- och intressekonflikter. Det får inte förekomma", säger Olle Fogelin, vd för Vemab.

"Problemet är att en medarbetare har haft en bisyssla, som varit godkänd av närmaste chef, men som har inneburit risk för lojalitets- och intressekonflikter. Det får inte förekomma", säger Olle Fogelin, vd för Vemab.

Foto: Elin Elmström

Vimmerby2024-10-04 11:45

En medarbetare på Vemab ska ha jobbat extra för en leverantör och samtidigt gjort inköp från samma leverantör för Vemabs del. Det var Dagens Vimmerby först med att rapportera om. Totalt ska inköp för drygt 41 miljoner ha gjorts under en period från 2022 till 2024. Olle Fogelin bekräftar till Vimmerby Tidning att en chef inom bolaget fått sluta till följd av händelsen.

– Jag kan bekräfta att vi har en medarbetare som har haft en godkänd bisyssla av sin chef att jobba för några av våra leverantörer. Samtidigt som man hanterat samma leverantörsområde hos oss. Det är synnerligt allvarligt och det faller ett tungt ansvar på chefen som beviljat bisysslan.

undefined
"Har man som medarbetare gjort det som förväntas genom att söka om lov, så faller det mycket tyngre på chefen som har beviljat det här", säger Olle Fogelin.

Händelsen uppdagades tidigt under året och har under våren utretts.

– När jag fick kännedom om det så frågade jag om det fanns en godkänd bisyssla. Det fanns, närmaste chef hade beviljat den upp till 50 procent. Men jobbar man heltid hos en arbetsgivare så kan man inte jobba halvtid någon annanstans och att jobba för leverantörer som man sedan har att göra med i vårt uppdrag är direkt olämpligt.

undefined
"Vårat uppdrag är stort och brett och kraven på oss ökar hela tiden. Det kräver mycket av oss. Men samtidigt händer det mycket hos oss, vi kommer med snabb takt framåt och löser mycket. Men vi behöver mer tid för att jobba med sakfrågorna", säger Olle Fogelin.

Revisions- och rådgivningsföretaget KPMG kopplades in för att utreda händelsen. I rapporten står bland annat att bisysslan borde ha förbjudits från början och att en bristfällig hantering inneburit att en medarbetare kunnat ha "en förbjuden bisyssla såsom godkänd under en inte obetydlig tid". Men enligt rapporten ska det inte ha funnits avvikelser i ekonomisk ersättning till leverantören, utan det anses ha skett på affärsmässiga grunder. Däremot står det att motsatsen inte går att utesluta. Många beställningar har skett via telefon utan att dokumenteras hos Vemab eller leverantören.

– Inom verksamhetsområdet gör vi mycket arbeten och det är arbeten som kostar mycket pengar. De här 41 miljonerna är en mängd olika fakturor på mindre belopp men totalt så blir det i den storleksordningen. Beloppet i sig är inget som sticker ut. Utan det är kostnadskrävande arbeten som ska till. Det vi reagerade på är att det finns risk för en lojalitetskonflikt. Det får inte förekomma när vi är den typen av kommunalt företag. Men rapporten visar att det inte går att på påvisa att det skett några ekonomiska oegentligheter, säger Fogelin och förtydligar:

– Det är alltså ingen som har fått någon privat ekonomisk kompensation för detta. Det är jätteviktigt. Däremot är det synnerligt olämpligt.

undefined
"Jag hoppas också att det kan finnas en tilltro till att vi försöker göra det här efter bästa förmåga och att vi försöker skapa de förutsättningar som behövs för att vi ska fortsätta göra det fina jobb vi har gjort i många år. Sedan har tiden sprungit ifrån oss. Det är mycket lagar och förordningar som hela tiden kommer på oss. Till exempel kopplat till den oroliga tid vi lever i medför massa ny lagstiftning som vi ska klara av och hantera", berättar Olle Fogelin.

Vad händer med medarbetaren?

– Medarbetaren har jag största förtroende för rent allmänt. Vi har haft ett allvarligt samtal och jag har förstått att personen bara har försökt att lösa ett arbete. Personen har också gått till sin arbetsgivare och sökt om lov att få göra detta som bisyssla. Sedan har det inte blivit bra utan snarare mycket dåligt. Men från arbetsgivarens sida är det nu utagerat och vi har hanterat saken.

Hur påverkar det här verksamheten?

– Det är naturligtvis inte bra. Jag hoppas att man från allmänhetens sida kan känna tilltro till att vi försöker reda ut det som behöver redas ut. Vi jobbar faktabaserat, gör utredningar och agerar utifrån det. Det är också viktigt att komma ihåg att det är människor bakom som försöker göra sitt bästa och sedan har det inte blivit bra, det är naturligtvis tråkigt. 

Vad är er policy nu kring bisysslor?

– Egentligen ingen skillnad, man ska begära lov. Det är inte så att det har saknats en rutin, men den har inte följts på det sätt som den borde ha följts. Men vi har nu tydliggjort hur det ska gå till.

undefined
"En bisyssla får inte vara en halvtidstjänst. En typisk bisyssla är upp till några procent, kanske 10", berättar Olle Fogelin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!