Flera klagomål ska ha kommit in gällande läkarens beteende under patientbesök på hälsocentralen.
"Klagomålen visar på brister i att lyssna in patienternas behov samt brister i respekt, förståelse samt använt osakligt eller nedlåtande språk och inte upprätthållit den professionella standard som förväntas", går att läsa i den skriftliga varningen.
Där framgår även att den vårdanställda genom sitt beteende har brutit mot sitt anställningsavtal och att "fortsatt misskötsamhet kan medföra uppsägning eller avsked enligt lagen om anställningsskydd".
Den anställda ska ha blivit uppmärksammad på detta redan innan den skriftliga varningen utdelades, men utan att det då ledde till någon förbättring.
Camilla Ljungdahl, verksamhetschef på Vimmerby hälsocentral, bekräftar uppgifterna.
– Vi har utfärdat en varning som en arbetsrättslig åtgärd, och det finns skäl för den. Mer har jag inte att kommentera då det är ett individärende, säger hon.
Hur vanligt är det med den här typen av skriftliga varningar?
– Det kan jag inte uttala mig om. Jag har aldrig gjort det i regionen innan, men regionen är ju en stor arbetsgivare.
På vilket sätt tror du att hälsocentralens anseende påverkas av händelsen?
– Jag kan inte kommentera det överhuvudtaget.
Hur kommer det att följas upp?
– Självklart finns det en handlingsplan kopplad till varningen och den följer vi.