Chips-tv riktas mot barn

Vart femte reklaminslag med livsmedel försöker locka konsumenter att köpa mera godis, läsk, chips eller kakor. En betydande del av reklamen riktas till barn.
- Vi sitter på en tickande sockerbomb, säger skolsköterskorna i kommunen.

Vimmerby2006-09-22 06:33

Sveriges konsumentråd har undersökt hur mycket reklam om ohälsosam mat som visas i TV.
Under en kontrollvecka spelades 2275 reklaminslag in från 3:an, 4:an, 5:an och från Cartoon network. Nio procent av den totala reklamen, var livsmedelsreklam. 20 procent av livsmedelsreklamen, var reklam om ohälsosam mat, där godis, chips, läsk och kakor var de vanligaste förekommande.
Under testveckan hade 4:an inte ett inslag om onyttiga livsmedel, medan 5:an var visade mest onyttiga livmedelsreklamsnuttar av de utvalda testkanalerna.
De flesta reklaminslag bryter av barnprogram, dokusåpor och TV-serier som visas på barnvänlig tid. 40 procent av inslagen medverkar också barn i, vilket kan väcka barnets intresse för den onyttiga produkten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om