För ett år sedan skrev Vimmerby Tidning om Vimmerby Energi- och Miljö AB, Vemab, och deras planerade jättesatsning på ett stort batterisystem för lagra el som ska användas vid belastningtoppar. Bolaget skulle satsa 65 miljoner kronor och anläggningen är tänkt att placeras vid Vimmerbyallén. Sedan bolagets styrelse ställde sig bakom förslaget har man tagit ytterligare några steg på vägen.
– En kort summering av vad som hänt är att vi har sökt bygglov och blivit beviljade det. Sedan så har det varit någon överklagan och där har jag inte hört än hur det har gått, det är där vi är. Vi väntar också på regionnätetsägaren, Eon, och deras utredning kring om det här fungerar rent tekniskt. Den är inte klar än men de har lovat att den ska vara det under det här kvartalet, säger Vemab:s vd Olle Fogelin.
Varför har någon överklagat bygglovet?
– Det har varit en granne som haft synpunkter på miljörisken, man är väl orolig för ny teknik helt enkelt. Vi gör utredningar enligt alla konstens regler och någon miljörisk finns inte.
Investeringenramen för projektet sattes till 65 miljoner kronor men den slutgiltiga kostnaden är inte klar än.
– Vi håller på med en upphandling som ligger ute nu. Vi är inne i en sådan period och det är först när vi fått in anbuden som vi ser hur budgeten ser ut. I vår förstudie estimerade vi en ram på 65 miljoner och vi hoppas att den ska hålla, men prisutvecklingen har också förändrats sedan dess, säger Olle Fogelin.
När kan man som tidigast börja bygga?
– Jag hoppas att vi ska kunna ta ett slutgiltigt beslut här i slutet av maj. Vi kommer att gå till vår styrelse med ett startbesked.
Företaget Ingrid Capacity ska bygga ett batterilager och infrastruktur för laddning av elfordon intill Södra Industrigatan i VImmerby. De sätter spaden i marken 25 mars men Olle Fogelin är inte orolig för konkurrensen, snarare tvärtom.
– Det är bara positivt med flera operatörer som jobbar med batterier och för att stabilisera nätet. Tittar man i hela riket så finns det en stor mängd batteriprojekt på gång och egentligen spelar det inte så stor roll om man bygger flera batterier här eller på en annan plats i landet. Det handlar om den totala marknaden men det som skulle kunna begränsa lokalt är regionnätverket i och med att det behöver finnas kapacitet för flera stora aktörer. Det är där vi väntar på besked, säger han.