Dags för samarbete

Nu startar destinationsarbetet i Vimmerby. Och hela Vimmerby ska bidra till att öka Vimmerbys attraktions- och konkurrenskraft. - Vi har varit dåliga på samverkan i Vimmerby. Nu ska vi bli bättre på det, säger Christer Johansson, styrelseordförande i Vimmerby Turism & Näringsliv AB.

Vimmerby2010-09-18 04:06

Vimmerby sitter på ett av världens bästa varumärken, om man nu får kalla henne det, Astrid Lindgren. Mycket gratis. Men också gratis kan kosta.
- Hälsan tiger still, brukar man ju säga. Man kan också säga att stagnation är en tillbakagång, säger Christer Johansson, styrelseordförande i Vimmerby Turism & Näringsliv AB.
Att Vimmerby tappat positioner och mark på olika rankinglistor och även upplevt sjunkande siffror inom besöksnäringen är något som tas på allvar.

Hela Vimmerby
Kommunen har beslutat att en destinationsutveckling ska pågå till och med år 2012 - i år satsar man 460 000 kronor och kostnaden för de kommande åren, uppskattningsvis en miljon årligen, kommer att tas i budget för respektive år. Det är VTN som ansvarar för helheten i utvecklingsarbetet - i nära samarbete med det Uppsalabaserade företaget Graffman AB.
- Företaget har bäst renommé på det här området och har med stor framgång arbetet med destinationer som Glasriket, Åre, Lappland, Dalarna och Västervik.
VTN:s styrelse, som består av Marcus Alsér, Linda Carlsson, Sofia Edlund, Leif Larsson, Tomas Peterson, Per-Åke Svensson, Nils-Magnus Angantyr, Bengt Ingemarsson och Christer Johansson kommer att bli styrgrupp och vara starkt involverade i arbetet.
Gruppen betonar dock att av destinationsarbetet blir det inget om inte Vimmerby i övrigt engagerar sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om