â För Vimmerby kommuns del Ă€r det egentligen bara StĂ„ngĂ„dalsbanan som kan komma ifrĂ„ga. Det Ă€r den vi har drivit pĂ„ för bĂ„de gentemot Trafikverket och Ă€ven med ansvarig minister, sĂ€ger Peter Högberg (S), ledamot i regionstyrelsen.
Sverige hÄller pÄ att införa ett nytt EU-gemensamt signalsystem och det signalsystemet borde Àven Tjustbanan och StÄngedalsbanan fÄ, tycker Region Kalmar lÀns politiker.
â Vi vill ju att vĂ„ra banor ska finnas kvar i framtiden och dĂ„ behöver det ske en upprustning av dem. Regionen Ă€r beredd att medfinansiera en upprusning, sĂ€ger Angelica Katsanidou, regionrĂ„d (S) och ordförande i regionstyrelsen.
Förhoppningen om att staten ska bidra med pengar till en satsning pÄ StÄngÄdalsbanan, Tjustbanan och möjligen E 22:an varierar mellan politikerna i regionen.
PÀr-Gustav Johansson (M) oppositionsrÄd för regional utveckling, kultur och kollektivtrafik i Region Kalmar lÀn Àr tveksam.
â SjĂ€lvklart hoppas vi att satsningarna i lĂ€net ska fĂ„ pengar, men magkĂ€nslan Ă€r vĂ€ldigt dĂ„lig, sĂ€ger han.
Peter Högberg nÀr ett lite starkare hopp.
â Man mĂ„ste hoppas, det Ă€r verkligen jĂ€tteviktigt att vi fĂ„r det att funka med tĂ„gen hĂ€r ocksĂ„, sĂ€ger han.
BÄda pÄpekar att Trafikverkets besked Àr ett förslag som senare kan komma att Àndras av politiska krafter.
â Vi vill gĂ€rna se riksvĂ€g 23/34 ocksĂ„, men det projektet Ă€r Ă€nnu för avlĂ€gset, sĂ€ger Peter Högberg.