– För Vimmerby kommuns del är det egentligen bara Stångådalsbanan som kan komma ifråga. Det är den vi har drivit på för både gentemot Trafikverket och även med ansvarig minister, säger Peter Högberg (S), ledamot i regionstyrelsen.
Sverige håller på att införa ett nytt EU-gemensamt signalsystem och det signalsystemet borde även Tjustbanan och Stångedalsbanan få, tycker Region Kalmar läns politiker.
– Vi vill ju att våra banor ska finnas kvar i framtiden och då behöver det ske en upprustning av dem. Regionen är beredd att medfinansiera en upprusning, säger Angelica Katsanidou, regionråd (S) och ordförande i regionstyrelsen.
Förhoppningen om att staten ska bidra med pengar till en satsning på Stångådalsbanan, Tjustbanan och möjligen E 22:an varierar mellan politikerna i regionen.
Pär-Gustav Johansson (M) oppositionsråd för regional utveckling, kultur och kollektivtrafik i Region Kalmar län är tveksam.
– Självklart hoppas vi att satsningarna i länet ska få pengar, men magkänslan är väldigt dålig, säger han.
Peter Högberg när ett lite starkare hopp.
– Man måste hoppas, det är verkligen jätteviktigt att vi får det att funka med tågen här också, säger han.
Båda påpekar att Trafikverkets besked är ett förslag som senare kan komma att ändras av politiska krafter.
– Vi vill gärna se riksväg 23/34 också, men det projektet är ännu för avlägset, säger Peter Högberg.