Daniel satsar heltid på viltföretag

Blanda en del jaktintresse, en del kunskaper från tiden som fisketokig och en del reklamerfarenheter. En mix som resulterat i att Daniel Petersson Sandin nu satsar på eget företag inom viltutfodring.

Daniel Petersson Sandin satsar på eget företag inom viltutfodring. Produkterna har han tagit fram själv, de lockar vildsvinen genom sin doft och smak. Foto: Lena Dahlberg

Daniel Petersson Sandin satsar på eget företag inom viltutfodring. Produkterna har han tagit fram själv, de lockar vildsvinen genom sin doft och smak. Foto: Lena Dahlberg

Foto:

Vimmerby2016-08-12 14:00

Daniel Petersson Sandin skruvar av korken på flaskan, slår i en skvätt i hinken med havre och rör om. En svag doft av hasselnöt sprider sig. Men det är inte konditor han satsar på som egen företagare, nej hasselnöt, chili eller choklad gillas även av vildsvin.

– Jag har tagit mina erfarenheter från tiden när jag provade mig fram inom mete och utvecklat en foderförbättrande produkt som attraherar vildsvinen. Samtidigt håller den nere foderkostnaden för jägaren.

Fodrar med billig havre

Sedan fyra år tillbaka är Daniel Petersson Sandin delägare i familjeföretaget Solsbo.se Viltförmedling. Ett koncept där jägaren kan lämna in det urtagna viltet i en kylvagn, under vilken tid som helst på dygnet. Åke P Fågel & Vilt tömmer vagnen regelbundet och jägaren får betalt.

– Jag har kylvagnar i Frödinge och Edsbruk, under augusti öppnar jag en i Fliseryd. Det där rullar på av sig själv så jag hade tid att utveckla en helt annan idé.

Under två års tid har Daniel laborerat med olika smaker och dofter för att få fram en produkt som kan användas för att hålla kvar vildsvinen vid åteln, utfodringsplatsen, lite längre.

– Många jägare fodrar med majs, ärtor och sockerbetor, men det är dyrt och allt för energirikt för vildsvinen. Jag använder istället havre, som är billigare och inte lika energirikt. På så sätt får jag ner foderkostnaden.

Stort intresse

Problemet med havren, enligt Daniel Petersson Sandin, är att vildsvinen inte är så förtjusta i den.

– Det är därför jag provat mig fram till den här produkten. Den blandas i havren och vildsvinen gillar doften. Men jag säger inte att den funkar för alla. Man får prova sig fram. De dofter som funkar i vissa områden gör det inte i andra.

I mars 2015 lanserade han varumärket Smäll, i maj deltog han på Elmia Game Fare.

– Jag satsade rejält och tog med tusen flaskor. Och sålde alla.

I våras insåg Daniel att hans arbetssituation var ohållbar. Företaget tog mer och mer tid, samtidigt som han hade sitt andra heltidsarbete att sköta.

– Jag sa upp mig för att satsa på företaget. Nu har jag drygt 25 återförsäljare, intresset har även spridit sig till Danmark och Finland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om