Många kommuninvånare engagerar sig i Vimmerbys grönområden och vill bevara den biologiska mångfalden. Nu driver kommunen ett mindre projekt vad gäller ängsmarker. Längs Lundagatan har man valt att inte klippa gräsmattan mellan gångväg/cykelbana och vägbanan. Gräset får växa och slås bara en gång när det blir höst. Förhoppningen är att det inte ska samlas skräp och lämnas hundbajs vid kanterna. Om projektet faller väl ut kommer kommunen att plantera ängsblommor där nästa år. Det berättar gatuchef Roger Lindell.
– Det är inte helt enkelt att gå från gräsmatta till ängsmark. För att ängsblommar ska trivas får inte jorden vara gödslad eftersom det ger en mättad och näringsrik jord. Ängsblommar trivs bättre när den är urlakad och fattig. Därför lämpar sig vissa gräsmarker bättre än andra. Det är också svårt att gå tillbaka till gräsmattor när man väl etablerat en äng, säger han.
Vissa områden i Vimmerby är kulturmärkta, till exempel Källängsparken. Där finns det reglerat hur grönområdena ska skötas och se ut. Att lämna gräsmattor oklippta innebär att det kan komma en mängd sly som är besvärlig att ta bort.
– Vi får på pälsen när vi klipper gräset och när vi inte klipper det. En del tycker det ser förskräckligt och ovårdat ut medan andra tycker det är skam att vi klipper gräsmattan när det växer blommor på den, berättar Roger Lindell.
På gräsmattan vid kyrkbacken växer det en blomma som heter sandvita. Den har spritt sig från Skåne och växer fort. Sandvitan fyller hela gräsmattan som en enda stor blomsteräng.
– Den har exploderat i Vimmerby och kommer upp lika fort som gräset växer sig högt igen. Det kan gå på en vecka. De som saknar sandvitan kommer strax se den igen, säger Roger Lindell.
Slänten vid kyrkan ingår inte i projektet för utökade ängsmarker.
– Ytor som inte är i direkt anknytning till hus och bostäder är speciellt lämpade för att odla ängar, berättar han.
Det finns flera fördelar med att låta vissa områden vara oklippta. Det innebär mindre jobb för kommunen. En annan aspekt är att vissa grönområden består av branta och svårklippta slänter. Då är det en arbetsmiljöfråga, berättar Roger Lindell.
Projektet med Lundagatan är något de kommer följa noga.