Efterfrågan på bilar håller i sig

Det har skrivits mycket om att bristen på halvledare påverkar fordonsindustrin, men en stor efterfrågan på nya bilar är också en faktor som gör att leveranstider blir längre, menar bilhandlare i Vimmerby.

"Försäljningen har faktiskt rullat på riktigt bra under hela pandemin.", säger Kenneth Boman, försäljningschef Engströms Vimmerby.

"Försäljningen har faktiskt rullat på riktigt bra under hela pandemin.", säger Kenneth Boman, försäljningschef Engströms Vimmerby.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby2021-09-15 06:00

Kenneth Boman, försäljningschef på Engströms i Vimmerby, berättar om flera ogynnsamma faktorer som han tror påverkat. Bland annat branden på en stor halvledartillverkare i Japan i våras och båten som fastnade i Suez-kanalen som bidragit till containerbrist. Trots det har försäljningen hos Engströms inte stannat av. 

– Vi har haft en jättebra sommar, det har också fortsatt nu faktiskt. Sen blir det naturligtvis alltid lite svårare att sälja nya bilar när man inte kan ge ett besked om när kunden kommer få bilen och just nu kan vi inte det om jag ska vara ärlig. 

Ytterligare en följd av att det tar längre tid för nya bilar att levereras från produktion till kund är att det är många bytesbilar, alltså begagnade bilar som ska bytas in mot en ny, som får rulla längre ute på vägarna.

– Kan inte jag leverera en ny bil så kommer inte den gamla bilen in. Följden av det blir kanske lite halvdåliga affärer för oss på de bilarna i slutändan. De har gått fler mil, däcken slits och det blir servicedags, säger han och fortsätter:

– Samtidigt får vi inte in begagnat så det blir brist där med. Prisbilden på begagnat har därför ökat lite. 

undefined
"2020 var ett rekordår", säger Magnus Werling, försäljningschef Landrins Bil Vimmerby, om efterfrågan på både nya och begagnade bilar.

Även hos Landrins Bil i Vimmerby har nybilsförsäljningen gått bra.

– Generellt sett har det varit bra och det har varit ett jätteriv efter nyare begagnat, säger Magnus Werling, försäljningschef på Landrins bil i Vimmerby. 

Men bristen på halvledare, som är en elkomponent, samt den stora efterfrågan har gjort att leveranstiden blivit längre och lagret mindre. 

– Under ett normalår, när man beställer en bil så tar det cirka tre månader, men nu tar det ungefär fyra till fem månader, säger han och fortsätter:

– Normalt brukar vi ha mellan 500–600 bilar i lager på våra märken, men nu kanske det är 40 stycken i hamnlagret. 

Att produktionen pausades, eller saktade ner i början av pandemin har också påverkat. 

– Det är det som haltar efter fortfarande eftersom det aldrig tog stopp i försäljningen, säger Werling som upplever att fler lagt pengar på bil, båt och husvagn när möjligheten att resa utomlands minskade under pandemin. 

Hur länge tror du att ni kommer påverkas?

– Jag tror till nästa sommar. Jag tror inte vi är helt återställda, men att vi är mer i en normal fas med fler lagerbilar. Det är förhoppningen iallafall. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!