ALV sänker priset – för de som bor i Vimmerby

Fram till 2016 fanns det en så kallad "Vimmerbyrabatt" på Astrid Lindgrens Värld. Nu är den tillbaka. "Det känns bra att vi kan gynna de lokala besökarna", säger vd:n Jocke Johansson.

I helgen var det premiär för årets upplaga av Höstmarknaden och det kom drygt 4 000 besökare. 1 500 i lördags, 2 500 i söndags. ALV:s vd Jocke Johansson berättar att det var en bit under målet på 4 600 besökare. "Men med tanke på förutsättningarna är vi nöjda. Vi hade ett stort tapp i lördags på grund av regnet och blåsten. Att det ändå kom hit drygt 1 500 personer är imponerande", säger han.

I helgen var det premiär för årets upplaga av Höstmarknaden och det kom drygt 4 000 besökare. 1 500 i lördags, 2 500 i söndags. ALV:s vd Jocke Johansson berättar att det var en bit under målet på 4 600 besökare. "Men med tanke på förutsättningarna är vi nöjda. Vi hade ett stort tapp i lördags på grund av regnet och blåsten. Att det ändå kom hit drygt 1 500 personer är imponerande", säger han.

Foto: Michael Nordin

Vimmerby2023-10-23 11:05

I helgen började Astrid Lindgrens Värld sälja årskort till säsongen 2024.

Som vanligt finns det ett kampanjerbjudande som riktar sig till alla. Men i år har ALV dessutom lagt till en "Vimmerbyrabatt" – som innebär att en tvåbarnsfamilj kan spara över 1 100 kronor.

– När rabatten försvann för sju-åtta år sedan var det en hanteringsfråga. Vi hade svårt att hantera vilka som var berättigade till rabatten. Nu finns det bättre teknik och då vill vi testa det igen. Vi tycker det är viktigt att de som bor här besöker oss, och att de som gör det också får en bra förmån, säger Jocke Johansson.

Vad händer om någon utifrån försöker nyttja det här erbjudandet?

– Jag har inte detaljkunskap om tekniken, men man behöver verifiera sig. Rent krasst går det inte att köpa årskort till det lägsta priset om man inte är folkbokförd i kommunen.

undefined
"Vimmerbyrabatten", som innebär att en tvåbarnsfamilj kan spara drygt 1 100 kronor, är tillbaka. "När den försvann var det många som tyckte det var synd och tråkigt. Sedan dess har vi diskuterat det fram och tillbaka. Nu är vi redo att testa igen", säger vd:n Jocke Johansson.

Jocke Johansson berättar att "Vimmerbyrabatten" har diskuterats internt i flera år.

– När den försvann var det många som tyckte det var synd och tråkigt. Sedan dess har vi diskuterat det fram och tillbaka. Kärnfrågan har helt enkelt varit hur vi kan hantera det på ett bättre sätt. Och nu är vi redo.

Finns det någon nackdel?

– Nej, inte som jag kan se det. Det känns bara bra att vi har en lokal förmån. Det finns andra stora turismanläggningar i Sverige som kör på samma koncept.

Hur många årskort räknar ni med att sälja?

– Ett vanligt år säljer vi 3 000–4 000 årskort, och då är det en blandning av både Vimmerbybor och folk utifrån. För en kommun med cirka 15 000 invånare tycker jag det är en ganska bra nivå. 

– Vi får se om det blir någon ökning i år. De som tidigare tyckt att det tagit för stor del av fritidskassan kanske köper nu. Om ett par veckor, när kampanjen är över, kan vi göra en första utvärdering, säger Jocke Johansson.

undefined
"Fröken Prysselius allsång" är ett populärt inslag på ALV. Både på sommaren och hösten.

I övrigt kan ALV:s vd summera en hyfsad start på årets höstmarknad, som drog igång i lördags. Den första helgen kom det cirka 4 000 besökare till parken.

Höstmarknaden återupptas på lördag. Därefter är det öppet i nio raka dagar. Astrid Lindgrens Värld har kalkylerat med 44 000 besökare – vilket skulle ge en totalsiffra på cirka 490 000 besökare 2023.

– Totalt sett är vi jättenöjda med säsongen. Inte minst med tanke på att en del kollegor i branschen har haft det lite tuffare i år, säger Jocke Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!