Entreprenör fortsätter sköta återvinningscentralen

Entreprenören som sköter återvinningscentralen efter Vemab:s akuta organisationsförändring i mars fortsätter sköta anläggningen i flera månader till. Vd Olle Fogelin avfärdar att lösningen kan bli permanent.

Det kommunala bolaget Vimmerby Energi och Miljö AB tog bort den egna personalen från återvinningscentralen den 1 mars. Nu står det klart att en privat entreprenör fortsätter att sköta anläggningen i minst fyra månader till. "Vi måste lösa bemanningen medan vi rekryterar", motiverar Olle Fogelin på Vemab.

Det kommunala bolaget Vimmerby Energi och Miljö AB tog bort den egna personalen från återvinningscentralen den 1 mars. Nu står det klart att en privat entreprenör fortsätter att sköta anläggningen i minst fyra månader till. "Vi måste lösa bemanningen medan vi rekryterar", motiverar Olle Fogelin på Vemab.

Foto: Jimmy Karlsson / Arkiv

Vimmerby2023-05-04 12:15
undefined
Olle Fogelin är vd för det kommunala bolaget Vemab. Han avböjer fortfarande att kommentera orsaken till den plötsliga organisationsförändringen på återvinningscentralen.

– Nej, nej. Vi ska ha egen personal på återvinningscentralen, säger Olle Fogelin.

I mars berättade Vimmerby Tidning om en plötslig och oförklarlig organisationsförändring där ledningen för Vimmerby Energi- och Miljö plockade bort tre egna anställda från återvinningscentralen och ersatte dom med personal från en privat entreprenör. 

Det är GDL Anläggning- och Miljö AB i Vimmerby som har ramavtal med Vemab för att utföra en del av arbetet på återvinningscentralen. Det rör sig om en lastmaskin med förare och även att bemanna vissa dagar när den ordinarie personalen inte är på plats.

– Genom en underentreprenör som sköter vårt grunduppdrag på återvinningscentralen gick det att lösa ytterligare en personal snabbt, trots att vi inte fick så lång tid att planera för det, sade regionchef Håkan Nyström till Vimmerby Tidning i mars.

Då var Vemabs avrop en månad. Nu förlängs det med ytterligare fyra månader.

– Det är så här att vi har ett ramavtal sen tidigare, så vi förlänger inte något avtal. Däremot måste vi lösa bemanningen på återvinningscentralen. Vi har påbörjat rekryteringen av ny personal, men det tar sin tid innan de kan vara på plats och så länge bemannar entreprenören anläggningen, säger Olle Fogelin på Vemab.

undefined
I det grundläggaande avtalet mellan Vemab och GDL ingår bland annat en lastmaskin med förare. Sen den 1 mars bemannar GDL genom en underentreprenör återvinningscentralen fullt ut i fyra månader till.

Det gäller fram till augusti som det ser ut nu.

Olle Fogelin tycker att rekryteringen av två nya avfallstekniker går bra.

– Det finns ett antal sökande och processen löper på, men ingenting är klart, och vi vet inte när de kan börja. Det hänger på uppsägningstider och liknande. Det är ingen som fått anställningserbjudande än, säger han.

Vad innebär det här för extra kostnader för renhållningen?

– Vi har ett gällande avtal så de avtalade kostnader finns. Vi har även tidigare haft hjälp av entreprenören på vissa tider, så det är svårt för mig att här och nu ge exakta siffror för det.  En viss merkostnad blir det, men det är inte lika mycket som två medarbetare rakt av, säger Olle Fogelin.

I mars ville han inte ge några förklaringar till den plötsliga organisationsförändringen och motiverade det med att "Det är saker som inte lämpar sig att kommentera utanför huset. Det är vi som arbetsgivare som avgör vilken organisation vi ska ha", som han uttryckte det då.

Kan du säga något om bakgrunden nu?

– Nej, det kan jag inte.

Vad har hänt med de tidigare medarbetarna?

– De finns internt hos oss på andra tjänster.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!