Sammanlagt 25 anställda kommer arbeta på Willys i Vimmerby.
När Vimmerby Tidning var på besök i lokalerna saknades däremot en majoritet av dem. Många av medarbetarna är nämligen ute på praktik hos olika Willys-butiker, för att bli varma i kläderna innan allvaret börjar på riktigt.
Högsta hönset i Vimmerby-butiken är butikschefen Patricia Nelsén. Ledningsgruppen i Vimmerby består utöver henne av tre teamchefer. Under varje teamchef kommer det dessutom finnas en "teamchefstvåa", som kommer agera som en slags andreman.
Två av teamcheferna är Andreas Sandskog och Hanna Dahlström.
Andreas kommer vara ansvarig för färskvaror, så av förklarliga skäl hade han inte så mycket varor på plats ett par veckor innan nyöppningen.
– Nej, mina varor kommer sist – och samtidigt.
Han har erfarenhet av arbete inom Willys sen tidigare, i Västervik och Sundsvall.
Hanna har däremot gjort en övergång från en konkurrent. Tidigare var hon butikschef för Coop i Ankarsrum. Nu kommer hon ha ansvar för kolonialen, torrvaror och e-handel.
– Jag tror på Willys koncept och sätt att arbeta på.
Den tredje teamchefen, som inte var på plats under vårt besök, är Mats-Åke Kax Hansson. Han kommer vara ansvarig för kassan och är den teamchef med ansvar över flest medarbetare – elva till antalet.
Willys etablerar sig i en stad med konkurrens från flera andra livsmedelskedjor. Patricia Nelsén tror dock att hennes butik kommer locka kunder omgående.
– Vi har Sveriges billigaste matkasse och det är det som gör att vi sticker ut. Det är det som kommer driva kunder hit, eftersom folk vill handla det billigaste, säger hon.
Har ni någon uppfattning om hur mycket kunder ni kommer få här i början?
– En budget för året är såklart satt, men egentligen har vi ju ingen aning om det. Genom AI och andra verktyg går det att se vad det finns för typ av marknad i Vimmerby, men det är svårt att veta. De första veckorna när vi beställer varor till alla kampanjer kommer vi ta i rejält. Det får inte ta slut.
Kommer ni göra nåt särskilt till invigningen?
– Såklart ska vi ha den klassiska ballongbågen. De första 1000 kunderna kommer få en goodiebag, och sen kommer vi bjuda på lite smått och gott runtom i butiken både första och andra veckan. Dessutom kommer vi ha erbjudanden som gäller specifikt för vår butik.