De har levt utan täckning i tio år – här är Telias svar

Jens af Ekenstam Stenman och hans grannar lider sedan flera år av tidvis dålig mobiltäckning som påverkar deras vardag och säkerhet. De har inte fått gehör från Telia när de bett om hjälp, men efter att Vimmerby Tidning kontaktat operatören valde de att undersöka den bristande täckningen närmre.

Jens af Ekenstam Stenman och hans grannar lider sedan flera år av tidvis dålig mobiltäckning som påverkar deras vardag och säkerhet.

Foto: Lovisa Larsson Lamprecht/Johannes Widergren

Vimmerby2025-01-26 20:00

Jens af Ekenstam Stenman flyttade till Sjösätter utanför Locknevi 2010. Då upplevde han inga problem med sin mobiltäckning, men sedan 2014 har täckningen blivit allt sämre. 

– Under åren har det blivit svårare och svårare. När min mamma ringer hör hon inte ett smack av vad jag säger. Eller om min fru ringer och frågar om hon ska handla något. Det går inte att höra mig när jag är inomhus, så jag får gå utomhus och prata. Ibland är det så illa att jag inte kan ringa 112.

Senast Jens var i kontakt med sin operatör, Telia, ville de inte kännas vid att det var deras mast.

– Jag fick till svar att vem som äger masten och var den står är sekretess. Det finns en mast, det finns ett bolag som funkar, men officiellt sett så är det inte säkert att det är Telias mast, säger han.

Hur vet du att du inte kan ringa 112?

– Det brukar stå endast nödsamtal, men ibland står det inte ens det. Vi bor på landet och är vana att åka en bit bort och ringa därifrån. Men det ska ju inte behöva vara så, och tittar man på täckningskartorna så är det ju inte så.

undefined
När Jens kontaktat Telia har de inte kunnat ge honom svar på den bristande mobiltäckningen, med motivering att det är sekretess vem som äger masterna.

Har detta ställt till det för dig någon gång?

– Jag vet ju inte om någon försökt nå mig jobbmässigt, jag är arbetslös och söker jobb. Det skulle ju kunna vara så att någon har försökt ringa och inte nått mig. Jag säger inte att det är så, men det skulle kunna vara en konsekvens.

När Vimmerby Tidning kontaktade Telia valde de att undersöka orsaken till den tidvis dåliga täckningen genom adress och telefonnummer till flera personer i Sjösätter.

– Tyvärr finns det geografiska utmaningar med kuperad terräng som gör att täckningen blir sämre för några hushåll bakom denna höjd, säger William Fröding, pressansvarig på Telia.

undefined
William Fröding beklagar att Jens af Ekenstam Stenman inte fått tillräckligt bemötande och önskar att han kontaktar Telias kundtjänst för att undersöka den alternativa lösningen.

När det kommer till att nå SOS, menar William Fröding att det är operatörsneutralt. Telefonen ska koppla upp sig till närmsta operatör om täckningen hos den egna operatören är dålig.

– Det finns bara en mast och bara ett bolag som jag kan koppla upp mig mot, säger Jens af Ekenstam Stenman.

William Fröding meddelar att det kan finnas en lösning trots att den kuperade höjden skapar störningar.

– Man kan testa en mobil hemmalösning med en router och antennförstärkning som riktas mot den mast som har bäst täckning, inte nödvändigtvis den närmsta. Genom uppkopplingen går det att aktivera wifi-samtal för att kunna ringa samtal, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!