Marcus Alsér, ordförande i Företagarna Vimmerby med 95 anslutna medlemmar, minns dagen när han insåg allvaret i den pågående pandemin:
– Det var den 13 mars och jag jobbade med Vimmerbygalan. Då kom restriktioner och stängda gränser och man fick lära sig om Folkhälsomyndigheten, säger han.
Han beskriver den första reaktionen som energisk.
– Det fanns en hög krismedvetenhet. Problem som uppstod skulle lösas, det var full fart och adrenalinet sprutade.
Idag, ett år senare, börjar en viss trötthet infinna sig:
– Man kan inte spurta jämt.
Pandemin och restriktionerna den framtvingar slår olika:
– För restauranger och detaljhandel är konsekvenserna väldiga. Restriktioner om att äta ensam på restaurang eller uppmaningar att inte gå i affär blir ett indirekt näringsförbud, säger Marcus Alsér.
Björn Johansson driver Tempo-affären i Vimmerby och är ordförande för Vimmerby Handel. Han är djupt bekymrad. Inte så mycket för egen del, då dagligvaruhandeln klarat sig förhållandevis bra, men för andra av organisationens 55 medlemsföretag.
– Ju längre pandemin pågår desto värre blir det. Det är fantastiskt att handlare ändå klarat sig kvar, säger han.
Det finns gott om anledningar till oro. Men också ljuspunkter:
– Generellt har det gått bättre för tillverkningsindustri och för vissa tjänsteföretag. Jag hör nu från företag om en positiv utveckling av orderingången och om återhämtning, säger Marcus Alsér.
Företaget han själv är delägare i, Mindbite AB, har legat rätt i tiden, då man arbetar med digitala lösningar. Företaget sysselsätter fyra personer och gjorde ett rekordår 2020.
Både Marcus Alsér och Björn Johansson anser att samarbetet med Vimmerby kommun i gruppen "Vimmerby Tillsammans" fungerat mycket bra, med täta möten och informationsutbyte.
– Kommunen har gjort ett fantastiskt jobb, säger Johansson.
– De har varit mycket lyhörda. Julgåvan med presentkort till kommunanställda var en påtaglig insats, säger Marcus Alsér.
Planer på nya bostäder i Vimmerby; både hyresrätter och bostadsrätter, ger också hopp. Men läget kräver eftertanke:
– Vad finns kvar i stadskärnan efter pandemin? Vi behöver handla i butikerna för att behålla lokal service, sponsorer till idrottsföreningar, lokalpress som behöver annonser. Det handlar inte om att "stötta", det är inga allmosor, men omsättningen behövs om allt ska fungera, säger Alsér.