Nu drar försäljningen av årets majblomma igång. Elevers försäljning och initiativ från föreningar och privatpersoner bidrar till att hjälpa barn i ekonomisk utsatthet.
– På Majblommans hemsida kan man läsa vad man söker pengar till. Läsning som skär i hjärtat. Majblommans roll är lika viktig nu som när allt startade för mer än 100 år sedan, tyvärr, säger Malin Hamlin.
Förra året ordnade hon, Aina Wiger på Hudvårdskompaniet och Vimmerby Stadshotell Afternoon Te. Ett event som drog in 10 500 kronor till Majblomman.
I år testar man något nytt. Brunch den 20 april.
– Vi flyttar till festvåningen, kan ta in fler och räknar med ännu mer pengar. Majblommans viktiga arbete uppmärksammas inte alltid och jag tror Majblomman behöver olika plattformar för att nå ut, det här är ett sätt.
"Årets viktigaste event har ni valt att kalla det" – varför?
– Allt har blivit dyrare och många familjer har svårt att få ihop ekonomin. Jag vet hur det är att vända på kronorna, man vill inte att barnen ska drabbas för att maten, bensinen och bolånen blivit dyrare.
Idag lever ett av tio barn i ekonomisk utsatthet. Malin Hamlin känner igen, till viss del.
– Jag tänkte inte så mycket på det då, jag hade kanske inte den insikten när jag var 10-12 år. Men som vuxen förstår jag. Vi var tre barn och i början på 90-talet var det många som hade en liknande situation som nu. Jag upplevde aldrig att vi inte kunde göra samma sak som kompisarna, men det var heller inte så många som exempelvis reste utomlands då. Det är betydligt större krav idag. Man ”ska” ha dyra skor och mobiltelefon. Det är inget som majblomman bidrar till, men förändringarna på 30 år är stora, det är så lite som kan bidra till att man blir utanför eller mobbad idag, det kan räcka med fel märke på jeansen.
– Ju mer pengar Majblomman får in desto mer kan man göra för att synliggöra den utsatthet barn lever i. Majblomman sätter fingret på något som är jobbigt att prata om, därför brinner jag för det här.