De vill prioritera järnväg före flyget

Region Kalmar arbetar med att ta fram ett handlingsprogram för transportinfrastrukturen i länet för 2020–2025. Vimmerby kommun har nu lämnat sina synpunkter på förslaget.

Trafikadministratör Joakim Svensson, Kommunalrådet Ingela Nilsson Nachtweij (C) och riksdagsledamoten Anders Åkesson (C) vill lyfta Stångådalsbanans betydelse för Vimmerby kommun.

Trafikadministratör Joakim Svensson, Kommunalrådet Ingela Nilsson Nachtweij (C) och riksdagsledamoten Anders Åkesson (C) vill lyfta Stångådalsbanans betydelse för Vimmerby kommun.

Foto: Magnus Strömsten

Vimmerby2019-05-06 17:00

Det är Joakim Svensson som är trafikadministratör på samhällsbyggnadsavdelningen i Vimmerby kommun som har författat svaret på handlingsprogrammet.

– Det är väldigt bra att det förs en dialog så att vi får möjlighet att tycka till innan programmet är klart istället för att bara behöva rätta oss efter ett färdigt förslag, säger Joakim Svensson som på måndagens pressträff hade sällskap av kommunalrådet Ingela Nilsson Nachtweij (C) samt Anders Åkesson (C) som är riksdagsledamot och andra vice ordförande i Trafikutskottet.

I Vimmerby kommuns svar till Region Kalmar lyfts två frågor fram som särskilt viktiga för regionens utveckling.

– Vi vill se en utvecklad trafik på Stångådalsbanan med mötesspår i Gullringen. Regionen bör verka för att såväl persontrafik, regionalt och interregionalt, som godstrafik på Stångådalsbanan ges möjlighet att utvecklas. Åtgärder längs Rv 23/34 bör prioriteras för att stärka förutsättningarna för länets inlandskommuner. Dessutom vill Vimmerby kommun att medel till en avfart från Rv 23/34 till Krönsmons industriområde norr om Vimmerby tas med i den regionala planeringen, säger Joakim Svensson.

I Region Kalmars handlingsprogram vill man även verka för en ökad funktionalitet med flyg mellan Kalmar och Bromma.

– Invånarna i den norra delen av Kalmar län har ingen nytta av ökad flygtrafik till Stockholm från Kalmar. Det är mycket mer logiskt att se till att anslutningar från Tjustbanan och Stångådalsbanan fungerar mot Linköping så man kan ta sig med tåg upp till Stockholm direkt. Det är ett viktigt argument att ta med sig inte minst i diskussionen kring en ny stambana med höghastighetståg och hur den ska dras, säger Anders Åkesson.

I arbetet med att lyfta fram betydelsen för Stångådalsbanan för Vimmerby kommun vill Kommunalrådet Ingela Nilsson Nachtweij påpeka att näringslivet i kommunen befinner sig i ett expansivt skede och är beroende av en väl fungerande tågtrafik.

– Flera företag inom tillverkningsindustrin och turism planerar stora investeringar. Totalt beräknas näringslivet i Vimmerby genomföra investeringar på cirka en miljard kronor under de närmaste åren. Kring Vimmerby och Hultsfred finns flera ledande företag inom gjuteribranschen. Området kring Vimmerby och Hultsfred är enligt uppgift gjuteritätast i hela Europa, säger Ingela Nilsson Nachtweij.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!