Gunilla Wedding är kulturchef på Skånska Dagbladet, deckarkritiker och medlem i Svenska Deckarakademin. Pernilla Ekdahl är kriminalreporter på Norra Skåne och Kristianstadsbladet och tillsammans har de två journalisterna podcasten "Deckardårarna."
– Hon är proffset och jag är sidekicken, säger Pernilla med glimten i ögat.
Sanningen är att både Pernilla och Gunilla är väl bevandrade i deckarvärlden och läser så många de bara kan och hinner. Podcasten handlar om kriminallitteratur, deckare, och startades av duon i början av 2020 efter Gunillas idé.
– Jag tycker att det är jätteroligt att prata om deckare och vi har det som gemensamt intresse. Det är egentligen en podd där vi ganska förutsättningslöst pratar om det vi tycker om. Jag gör mycket författarintervjuer i jobbet och vi kan använda oss av det. Podden tillhör våra tidningar tillsammans, säger Gunilla Wedding.
"Deckardårarna" pratar om vad de läst sedan sist och lyfter fram olika teman, exempelvis danska deckare eller deckare av författare som skriver i par. Duon spelar in i Pernillas vardagsrum men på torsdagen spelades ett avsnitt in live på Vimmerby bibliotek.
– Vi fick frågan och det är alltid roligt att komma ut. Temat den här gången är "Påskekrim", det är en norsk tradition där man både läser och ger ut väldigt mycket deckare runt påsk. Den har man försökt ta till Sverige med blandad framgång, men det brukar dyka upp lite extra såhär dags på året, säger Gunilla Wedding.
Förutom att prata om "Påskekrim" kom deckarduon såklart också med en mängd tips om författarskap att gräva ner sig i och innan inspelningen vågade Vimmerby Tidning ställa den brännande frågan; vilken är egentligen den bästa deckaren som skrivits?
– Det är nästan omöjligt att säga men den som har bitit sig fast är Kerstin Ekmans Händelser vid vatten, som nyligen gick som teveserie också. Vissa scener mådde jag nästan fysiskt dåligt av att läsa, själva skildringen är bland de bättre som finns, säger Pernilla Ekdahl.
– För mig är det Dorothy Sayers Kamratfesten. Den har många år på nacken men är väldig medveten och handlar delvis om relationer mellan kön och ojämlikhet, samtidigt som den har ett jättebra mordmysterium på ett gammal universitet, säger Gunilla Wedding.