Deras besökmål: Ska nå 40 000

Lagom till påsk slår Astrid Lindgrens Näs upp portarna för säsongen. Målet är att nå 40 000 besökare. ”Vi nådde nästan dit i fjol, i år tror jag det ska gå”, säger vikarierande verksamhetschef Anna Thalin.

Julrosorna blommar på. Efter vårlökarna kommer sippor och vårblommande lundväxter.

Julrosorna blommar på. Efter vårlökarna kommer sippor och vårblommande lundväxter.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2019-04-15 06:00

Fågelkvitter och svällande knoppar i Astrid Lindgrens trädgårdar. Den som vill få vårkänslor i koncentrat kan få sitt lystmäte när Astrid Lindgrens Näs startar säsongen på skärtorsdagen.

– Det finns absolut mycket att se i trädgårdarna även så här tidigt. Har man möjlighet att följa årstidsväxlingarna är ju det helt fantastiskt, säger Anna Thalin, t f verksamhetschef, som nu kommer genomföra sin första högsäsong i besöksmålet kring Astrid Lindgrens barndomshem.

I samband med säsongsöppningen invigs också första utställningen, videoverket ”Vimmerby Vaggvisa” i samarbete med Kalmar konstmuseum.

– Konstnären Petri Saarikko reser runt i ett världsomspännade projekt, "Lullabies". Vi är förstås jättestolta och glada över att han kommit till Astrid Lindgrens Näs där han tillsammans med Vimmerbybarn skrivit en vaggvisa till barnens föräldrar – och till Astrid Lindgren.

Senare i sommar invigs utställningen "En lycklig ö – 30 år av ord och bild", där illustratören och författaren Marit Törnqvists konstnärsgärning sammanfattas. Hon debuterade 1989 som illustratör av Astrid Lindgrens "När Bäckhultarn for till stan" och den stora utställningen handlar om berättelsens kraft, hennes konstnärsskap och alldeles unika relation till Astrid Lindgren.

– En annan spännande utställning blir i trädgårdarna och trädgårdshuset, med Karin Wibergs skulpturer och Ida Magntorns foton, det är verkligen tre helt olika utställningar.

Under juli blir det musikkvällar med ännu hemliga artister och Anna Thalin menar att det finns goda förutsättningar att besökssiffran passerar 40 000.

– Vi var nära förra året, och jag tror vi når det målet i år. Vi har också vridit vårt utbud alltmer mot familjer med barn, för att möta en bred målgrupp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om