- Det behövs en tydligare och mer specificerad budget. En miljon om året i tre år är en hel del pengar, men de investeras mer än väl i en utvecklingsprocess för alla, säger han.
Ta in omvärlden
Kommunen ska också utreda huruvida det delvis kommunägda bolaget Vimmerby Turism- och Näringsliv AB kan anlita den konsult man vill ha utan att göra en offentlig upphandling.
- I och med att vi ger ett uppdrag till bolaget att driva destinationsarbetet, bör det stå bolaget fritt att välja konsult, anser Per-Åke Svensson.
Men varför en konsult, är det inte just de här frågorna näringslivsbolaget ska jobba med?
- Det är oerhört viktigt att vi får in hjälp utifrån, vi har inte de resurserna. Vi måste få in omvärlden i Vimmerby. Se på andra goda exempel, som Västervik, som vi gärna använder som förebild. Där har man jobbat precis med den modell vi vill använda, även samma konsult, säger Per-Åke Svensson.
Han betonar också att destinationsarbetet omfattar betydligt mer än turistindustrin.
- Syftet är att marknadsföra hela kommunen, alla företag och varumärken, boendet, naturen, miljön, kulturen, och att alla är med, och vi har ingen sådan kraft i vare sig kommunen eller bolagets organisation som kan sätta igång den här rörelsen, men det finns arbetsmodeller som fungerat mycket väl på andra håll.
Destinationsarbetet- en överlevnadsfråga
- Destination Vimmerby är en överlevnadsfråga för kommunen. Jag hoppas vi kan ta ett beslut så snabbt som möjligt, helst i juni. Per-Åke Svensson, c, står samtidigt bakom fullmäktiges beslut att återremittera förslaget i måndags.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!