Destinationsarbetet- en överlevnadsfråga

- Destination Vimmerby är en överlevnadsfråga för kommunen. Jag hoppas vi kan ta ett beslut så snabbt som möjligt, helst i juni. Per-Åke Svensson, c, står samtidigt bakom fullmäktiges beslut att återremittera förslaget i måndags.

Vimmerby2010-06-04 06:30

- Det behövs en tydligare och mer specificerad budget. En miljon om året i tre år är en hel del pengar, men de investeras mer än väl i en utvecklingsprocess för alla, säger han.

Ta in omvärlden
Kommunen ska också utreda huruvida det delvis kommunägda bolaget Vimmerby Turism- och Näringsliv AB kan anlita den konsult man vill ha utan att göra en offentlig upphandling.
- I och med att vi ger ett uppdrag till bolaget att driva destinationsarbetet, bör det stå bolaget fritt att välja konsult, anser Per-Åke Svensson.
Men varför en konsult, är det inte just de här frågorna näringslivsbolaget ska jobba med?
- Det är oerhört viktigt att vi får in hjälp utifrån, vi har inte de resurserna. Vi måste få in omvärlden i Vimmerby. Se på andra goda exempel, som Västervik, som vi gärna använder som förebild. Där har man jobbat precis med den modell vi vill använda, även samma konsult, säger Per-Åke Svensson.
Han betonar också att destinationsarbetet omfattar betydligt mer än turistindustrin.
- Syftet är att marknadsföra hela kommunen, alla företag och varumärken, boendet, naturen, miljön, kulturen, och att alla är med, och vi har ingen sådan kraft i vare sig kommunen eller bolagets organisation som kan sätta igång den här rörelsen, men det finns arbetsmodeller som fungerat mycket väl på andra håll.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om