I höst drar projektet Puls för lärande igång på Astrid Lindgrens skola, där sjuorna ska testa vad ett pulshöjande pass på 20 minuter har för effekt på resultaten i grundämnen som svenska, engelska och matte.
Men det är inte bara på AL-skolan som fysisk aktivitet ska höja pulsen och kunskapsnivåerna.
– Det här är ett kommungemensamt projekt, som än så länge går under arbetsnamnet VIMPULS. Kommunens idrottslärare hade ett möte alldeles nyligen för att prata om projektet, säger Christian Bauer, lärare i bland annat idrott och hälsa på Vimmerby gymnasium.
Gymnasiet har redan tidigare sökt och fått pengar från Sparbanksstiftelsen och här är man igång med testpass.
– I princip skulle vi kunna köra igång på allvar redan idag, vi har den utrustning som krävs, men det handlar också om att schemalägga pulslektionerna. Eleverna kan använda sina pulsband på olika typer av aktiviteter, som badminton eller dans. Och man utgår från sin egen kondition, sin egen puls, sin egen motorik. Det roliga är pulsen som visas på skärmen kan vara anonym, så att det bara är eleverna själva som vet var de ligger eller så kan man fråga i klassen om det är okej att det står namn på eleverna. Det kan ha en peppande effekt, säger Christian Bauer.
Att gymnasiet är igång på prov betyder inte att man redan nu kan se de effekter man tror att projektet ska ge ökad koncentration och bättre resultat i skolan.
– Det är alldeles för tidigt. Av de skolor som är ledande på det här i Sverige har vi fått veta att man inte ser några effekter på ett halvår. Det tar kanske ett och ett halvt eller två år. Här måste vi och kommunen ha tålamod, men vi tror förstås att det blir ett riktigt lyft för alla våra skolor. Det finns så många forskningsbelägg som är eniga om att fysisk aktivitet ger effekt.
Skarpt läge blir det alltså i höst.
– Alla skolor som hinner och orkar kommer att vara med och det viktiga är att eleverna lär känna det här redan under grundskoletiden. Då har de en superbra grund när de kommer till gymnasiet.