– Temat är framtidens sociala medier. Vi är arrangörer, det innebär egentligen att vi har fått planera hela det här seminariespåret och tagit in talare, det känns som ett väldigt bra program. Vi känner att det finns en del företag som tror att mycket händer i framtiden, men det händer här och nu. Så vi vill lyfta företag som är i framkant, säger Jenni Laapotti.
Tillsammans med sin kompanjon Cecilia Victoria Källberg driver hon Digitalsnack, en social mediabyrå. Arbetet med seminariespåret på Internetdagarna påbörjades redan i mars.
– Vi spånade på ett bra koncept och tog kontakt med talare. Det var enkelt för alla vi ville ha med tackade ja, säger hon.
Bland talarna finns både svenska, finska och norska företag, vilket har varit ett medvetet val enligt Jenni Laapotti:
– När man är i Sverige så kollar man ofta på mer lokala inspirationskällor och då är det lätt att man fastnar i en bubbla, så därför tycker vi att det är viktigt att ta in exempel från andra länder.
Internetdagarna pågår under två dagar i Stockholm och brukar locka runt 3000 personer, Jenni Laapotti hoppas att runt 200-300 av besökarna ska välja deras spår.
Varför är sociala medier så viktigt?– Man kan göra så mycket i effekt med sociala medier. Till skilnad från traditionell marknadsföring kan man mäta mer vad som händer. Man kan ha tätare relationer med sin målgrupp. Det är mycket fart och fläkt, det är mycket som händer i branschen.