"Det blev ju nytt rekord igen"

Publikrekordet från 2013 flög all världens väg. När Astrid Lindgrens Värld stängde portarna efter sommarsäsongen hade 436 396 besökt parken.
- Det är fantastiskt. Vi har haft en otroligt bra sommar och det roliga är att det är under maj, juni och augusti vi ökar mest, inte i juli när besökstrycket redan är högt, säger vd Jocke Johansson.

Sommarsäsongen 2014 bjöd på nytt publikrekord. "Efter vad jag fått veta är det första gången vi slår rekord två år i rad - jättekul", säger en glad vd, Jocke Johansson.

Sommarsäsongen 2014 bjöd på nytt publikrekord. "Efter vad jag fått veta är det första gången vi slår rekord två år i rad - jättekul", säger en glad vd, Jocke Johansson.

Foto:

Vimmerby2014-09-02 06:20


Första sommaren i Astrid Lindgrens Värld är över för nye vd:n Jocke Johansson. Visst är han glad över att det blev publikrekord.
- Efter många år i upplevelsebranschen är jag luttrad nog att veta att det alltid går upp och ner. Men jag ska verkligen inte sticka under stol med att det förstås är kul att det blev rekord.

Jämnare
Förra sommaren gjorde företaget sin enskilt största investering någonsin, när det nya Emilområdet invigdes. Då rök det tidigare högsäsongsrekordet (maj-augusti) från 2007, från ett all time high på 424 817 besökare till 429 646.
Årets sommarsäsong tickade på lite extra bra och stannade på 435 396 besökare. Detta trots en ganska svag julimånad.
- Det är glädjande att vi ökar mest i maj, juni och augusti - bara i augusti hade vi 117 550 besökare och det är väldigt bra. Det är bara positivt med ökad spridning, det är lättare för oss att få till en jämnare bemanning och att vi inte ökar under den period vi redan är som mest välbesökta betyder en bättre upplevelse för våra besökare.
Jocke Johansson tror att sommarens rekord hänger samman med sommarvärmen och att fjolårets nyhet Katthult lockar extra.
- Man kan tycka att 35 graders värme inte är optimalt, men bra väder betyder att fler svenskar stannar i Sverige och det gynnar oss. Jag tror också att det riktigt långsiktiga, vår satsning på service, kvalitet, maten och värdskapet spelar in.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om