Det här är nya hotet mot Stångådalsbanan

"Kommer vi inte fram till stambanan utan byte till buss behöver vi inte ha tåget kvar", säger Peter Karlsson (C) kommunstyrelsens förste vice ordförande i Vimmerby.

Peter Karlsson (C)

Peter Karlsson (C)

Foto: Johannes Widergren

Vimmerby2024-12-19 16:11

Pendlingen på Stångådalsbanan från Vimmerby och Hultsfred till Linköping kan bli betydligt mer besvärlig. Enligt Corren föreslår Linköpings kommun att slutstoppet blir i villastadsdelen Hackefors, i sydöstra Linköping, betydligt längre bort än tidigare förslaget Tannefors.

Och en anslutning till södra stambanan norr om flygfältet skulle kosta runt två miljarder kronor, som Linköpings kommun inte vill betala.

– Det förstår jag. Då måste staten ta sitt ansvar. Vi håller på och strider för det med påverkansarbete, berättar Peter Karlsson (C) som känt till det nya alternativet någon vecka.

undefined
Peter Karlsson (C)

För honom är tåget första pendlingsalternativet och buss i andra hand.

– Kommer vi inte fram till stambanan behöver vi inte ha tåget kvar. I så fall är buss ett bättre alternativ, som de halvtimmesförbindelserna Kisa har till Linköping, tycker Peter Karlsson.

Han har inte gett upp kampen. Samarbete med Hultsfreds kommun finns redan och efter nyår ska man ha ett möte med Västerviks kommun som kämpar för Tjustsbanans framtid.

– Vi blir inte klenare tillsammans. Vi har inte gett upp. Östra Sverige har redan blivit illa behandlade. Nu måste regeringen ta sitt ansvar för den här regionens möjligheter, tycker Peter Karlsson.

undefined
Regionråd Lena Granath (V) kräver att staten griper in.

Besluten i Linköpings kommunstyrelse turerna har fått Region Kalmars majoritet S, C och V att kräva att regeringen tar ansvar för frågan.

I ett pressmeddelande tycker Karin Elmersson, ordförande i regionala utvecklingsnämnden, så här:

"Vi förväntar oss nu att regeringen ger ett separat uppdrag till Trafikverket i Nationell plan att hantera Stångådalsbanans anslutning till nya stationen i Linköping där utrymme ges för den regionala trafiken att etableras och växa".

För Linköpings kommun är inte dagens sträckning fram till nuvarande centralstationen ett alternativ till att finnas kvar. Där jobbas det för den nya stationen i Steninge. Region Kalmar känner sig överkört i frågan.

"Banornas anslutning till det nya stationsläget är helt avgörande för banornas överlevnad", säger regionråd, Lena Granath (V) vidare i pressmeddelandet.

Trafikverket ska utreda Stångådalsbanan 2025–2027.

Karta: Vimmerby Station
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!