I sommar har sex feriepraktikanter i Vimmerby jobbat med ungas inflytande. Bland annat har de i samarbete med samhällsbyggnadsavdelningen arbetat med att ta fram underlag till kommunens nya lek- och badplatsstrategi, där de frågat ett antal barn och ungdomar vad de saknar i Vimmerby och vid Nossen.
– Vad man tycker är väldigt beroende på vem man frågar. Man tycker om bryggan vid Nossen men vill ha en bättre lekplats. Många vill ha ett hopptorn, säger Yahya El-harake.
Han nämner att en skatepark och en simhall varit på mångas önskelista.
Därutöver har man besökt olika besöksmål, som recenserats, på sociala medier.
– Vi har varit på Filmbyn, ätit kladdkaka i Frödinge, besökt lövparken och ska besöka Vimmerby Adventure Park, säger Marcin Zakrzewski.
Filip Haglén tror att barnen har ett stort inflytande när en familj väljer att besöka en plats eller aktivitet.
– Jag och mina syskon har det, säger han.
Tänker kommunerna fel, då de marknadsför till vuxna?
– De vuxna bestämmer men jag tror att de tänker mycket på barnen, säger han.
– Om det redan finns information till vuxna så är det bra att få det till barn också, säger Clara Wall.
Ett annat uppdrag för ungdomarna har varit att utveckla ungdomssidan på kommunens hemsida. En del handlar om att få in fler frågor och åsikter till kommunen.
– Vi fick in väldigt mycket frågor då vi var ute hos ungdomarna på skolor och lanserade hemsidan. Sedan har det inte blivit så mycket, så vi behöver nå ut mer, säger ungdomspedagog Anja Persson.