Om en vecka öppnar Astrid Lindgrens Värld portarna för årets säsong. En säsong som har alla förutsättningar att bli bra.
- Vi ser att bokningarna ökar generellt och försäljningen av årskort ligger 17 procent över fjolåret, det är också en signal som vi tolkar som att efterfrågan är större i år, säger Jocke Johansson.
När parken öppnar den 19 maj är den stora satsningen för året de nya stugorna med drygt 200 bäddar.
- Vi är oerhört stolta över resultatet och det blir riktigt, riktigt fint. Det ska bli spännande att höra reaktionen nu när allt är på plats.
Att Karlsson på taket ligger väl till som nästa miljöinvestering är vid det här laget ingen nyhet men det är inte hugget i sten.
- Det finns inget beslut som säger att det blir just Karlsson. Även år som det här, när vi inte bygger någon ny miljö, händer det viktiga saker. Vi gör många småförändringar som kanske underskattas, men betyder mycket. Flytten av pannkaksserveringen gör att man kan sitta både inne och ute och äta pannkakor och vi kommer att grädda våffelstrutar på plats i vårt nya glasscafé, till exempel.
2016 nåddes inte målet på en halv miljon besökare. Men Jocke Johansson tror att gränsen sprängs i år.
- Som den sanne optimist jag är tror jag ju det. Vi har alla förutsättningar att klara det.
Turistchef Peter Göransson delar optimismen.
- Vi är laddade och tror vi har en fantastisk sommar framför oss. Om ALV snubblar över 500 000 så bör vi ligga på totalt omkring 700 000 besökare i Vimmerby. Naturligtvis är det svårt att veta, men vi har fått väldigt positiva signaler från flera aktörer.
- Fler verksamheter har utökat utbud och med en utökad boendekapacitet har vi också möjligheten att fortsätta växa som besöksmål. Event som Midnattssolsrallyt och Diggiloo är också väldigt positivt för Vimmerby.
Antalet besök på Turistbyrån har under mars och april varit fler än motsvarande period i fjol.
- Det har ökat från 500 besök till 600 besök. De är tidigt ute och vill veta vad som finns att se och göra. Det är mycket tyska gäster som redan är på plats.
Något som däremot minskat för Turistbyrån är uthyrningen av privatboende under sommaren.
- Under senare år har det skett en halvering av antalet objekt, det finns fler kanaler på marknaden och det kan också vara ett generationsskifte som gör att det är en ganska naturlig utveckling. Grejen för oss och andra turistbyråer är att vara flexibla och att anpassa verksamheten och jobba mer med exempelvis marknadsföring. Vi har en del alternativ och idéer som vi vill utveckla framöver.