Tidningen har varit i kontakt med försäljningscheferna på Engströms, Holmgrens och Holmström Bil för se hur situationen gällande dieselbilar ser ut för dem.
Anders Marteleur på Holmström Bil berättar att de inte märkt av någon minsking av försäljningen.
– Vi har inte märkt någon avmattning. Det är fortfarande stor efterfrågan på dieselbilar.
På Engströms och Holmgrens har man heller inte märkt av någon ändring.
– Vi säljer framför allt mycket BMW när det gäller diesel. Visst vi har tappat lite grann, folk köper mer bensindrivet, men det är inga jätteförändringar, säger Mikael Carlsson på Holmgrens.
Bilhandlarna köper också in ungefär lika mycket dieselbilar nu som innan då många kunder fortfarande efterfrågar dessa bilar.
– Men det har blivit mer och mer bensin, lite beroende på kunden om den åker långa sträckor och så vidare. Vi styr inte på något sätt utan det är kundens önskemål vi anpassar oss efter, menar Johan Danielsson på Engströms.
När det gäller vilket drivmedel som kommer vara i framkant i framtiden har de tre herrarna lite olika bilder och gissningar. Danielsson tror det kommer vara en blandning.
– En kombination av el-bilar och förbättrad dieselteknik tror jag. Vi går mot el helt klart, men tittar vi på ett land som Norge ligger vi tio år efter dem i utvecklingen gällande elbilar.
Mikael Carlsson tror såhär:
– Min personliga påsikt är att elbilen kommer mer och mer. Vi får mer förfrågningar från framför allt företag som byggfirmor och elektriker som inte kör mer än inne i staden.
– Men det dröjer nog några år innan elbilen får sitt riktiga genomslag. Det ska bli oerhört spännande minst sagt.
Hybrid är också en genomgående trend för tillfället. Detta drivmedel tror Marteleur kommer vara hett i framtiden.
– Jag tror det kommer ligga i framkant. Vi försöker följa trenden och hybridbilen är den största trenden för tillfället. Elbilar som har stor räckvidd kostar alldeles för mycket så jag tror det dröjer ett tag innan den slår igenom.