Digitalt krångel vid coronatestning – men lösning finns

Att skaffa sig ett coronatest för de som fyllt 13 år men ännu inte är 16 år kan vara svårt. "Tyvärr hamnar några i kläm", säger regionen. Men det finns sätt att lösa det på.

Att logga in digitalt kan vara svårt, bland annat för unga som ännu inte har ett fullt giltigt bank-id. Men i värsta fall ska man kunna beställa tid genom sin hälsocentral.

Att logga in digitalt kan vara svårt, bland annat för unga som ännu inte har ett fullt giltigt bank-id. Men i värsta fall ska man kunna beställa tid genom sin hälsocentral.

Foto: Andreas Johansson

Vimmerby2020-11-11 12:09

Att skaffa sig ett test kräver en hel del i form av tekniska lösningar. Efter att barnet fyllt 13 år kan inte föräldrarna längre hantera sitt barns uppgifter på 1177.se. Det är därifrån man primärt beställer sina tester. 

Istället ska barnet själv, med förälderns hjälp får man förmoda, logga in med ett bank-id. Men alla banker tillåter inte att barnen skaffar bank-id innan de fyllt 16 år. Några gör det, men inte alla.

Många barn har istället mobila säkerhets-id:n, som fungerar på liknande sätt som ett bank-id, men bara fungerar för enklare mobila tjänster, exempelvis Swish. 

Men det fungerar inte för att beställa coronatest med.

Istället kan man då skaffa sig en lösning som heter Freja e-id, en säkerhetslösning som inte är knuten till någon bank. Det gör man bland annat genom att scanna in sin legitimation i appen.

Men det räcker heller inte. För att kunna beställa coronatest till sig själv måste man han Freja e-id Plus, och den tjänsten måste man gå till en bank för att skaffa sig. Det bör man inte göra om man har symtom på covid-19.

Problemet är känt för Region Kalmar län, säger Andreas Delphin som är samordnar i regionen. Men han säger att man från statligt håll bestämt att det är genom 1177.se som testning ska kunna bokas.

– För att ha en lösning som fungerar i hela landet har man använt sig av 1177, som redan har en bra räckvidd och hyggligt simpelt att integrera med andra system. De gör att man får ett relativt smidigt system, för de allra flesta.

Men...

– Så har vi grupper som inte löser det, barn, kanske äldre och de utan det tekniska kunnandet eller den utrustning som behövs.

Han fortsätter:

– Det är naturligtvis problematiskt. De tekniska lösningen i så fall förutsätter att ungdomar skaffat en annan lösning, i preventivt syfte. Vi förstår att det inte är alla som har gjort det.

Det alternativ som återstår om inte tekniken finns på plats, är att ta den hederliga gamla telefonen till hjälp, menar Delphin.

– Det finns inte så många alternativ annat än att kontakta sin hälsocentral, vårdcentral eller motsvarande. I riktlinjerna som de har fått av oss finns uppdraget att lösa en bokning, och det går att göra över telefon. De ska kunna hantera det.

– Det handlar om de fall där det inte går att göra det själv på annat sätt, som i de här fallen med unga som du talar om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!