– Det ser bättre ut nu, säger Sandströms vice VD Johan Isaxon.
Isaxon berättar att permitteringsgraden nu är 20 till 40 procent jämfört med vårens 20 till 60 procent. Företaget tar inte in sommarvikarier och har minskat sina öppettider.
Under våren föll omsättningen med 75 procent.
– Nu ligger det på runt 25 procents tapp. Det är kännbart, men nu kan vi hantera det, säger Isaxon.
Butikerna har anpassat sig efter kunderna.
– Är det någon som vill komma utöver ordinarie öppettider så öppnar vi gärna, bara de hör av sig innan. Man gör allt för att få det att funka, säger han.
I höst lanseras en ny webbshop. Johan Isaxon menar att näthandel ligger rätt i tiden, men det mänskliga mötet är viktigt.
– Det är smidigt att handla hemifrån, men ibland behöver man ut och möta människor och klämma och känna på varorna, säger Isaxon.
Mikaela Sandström, försäljningschef på Sandströms, berättar om satsningen.
– Dels kommer det bli en regelrätt webbshop, och dels "click and collect" där kunder beställer och hämtar i butik, säger Sandström.
Arbetet med nätshoppen har pågått länge och beror inte på coronakrisen, men Sandströms har märkt ett ökat behov.
– Vi får många mejl med beställningar. När folk inte går ut, får handeln komma till dom istället, säger hon.
Nätshoppen öppnar i september i samband med att företaget öppnar en ny butik i Jönköping.
– Det känns verkligen jätteroligt, nu finns vi där kunderna finns, säger Mikaela Sandström.