"Drömtrion" ska locka fler besökare

Ö-liv, kuststad och sagoregion. De tre turistmagneterna utgör
tillsammans den nya ”drömtrion” som ska få fler besökare att
stanna längre i destinationen.
- Vi tror stenhårt på det här konceptet, säger Peter Göransson,
turistchef i Vimmerby.

Peter Göransson, turistchef, Vimmerby.

Peter Göransson, turistchef, Vimmerby.

Foto: Roelof Stroetinga

Vimmerby2018-01-24 16:43
Alla är de tre starka barnfamiljsalternativ och tre starka natur- och kulturalternativ. Genom att gå ut starkt och gemensamt marknadsföra
besöksdestinationen Vimmerby, Västervik och Visby hoppas turistaktörer från samtliga orter att få fler turister som dessutom stannar kvar längre.
- Framförallt kommer vi rikta oss mot den tyska marknaden men vi tror också att fler långväga gäster inom Sverige kommer få upp ögonen för vår region när vi visar på bredden som finns och att man faktiskt
kan stanna längre, säger Peter Göransson.
Vimmerby, Västervik och Gotland har gjort mindre
samarbeten tidigare för att koppla ihop de tre som en attraktiv semesterregion. Men i år lägger man i en högre växel.
- Kombinationen är superintressant och vi har hittat en riktigt bra form för samverkan. Detta är något vi pratat om i flera år och äntligen är förutsättningarna på plats, för att ta ett rejält steg framåt.
Satsningen märks bland annat genom att destinationen marknadsför sig gemensamt digitalt och för den tyska marknaden planerar aktörerna även att satsa på tryckt turistinformation, bland annat.
Vad innebär det här för Vimmerby?
- Vi vill öka antalet besökare till hela regionen och det kommer ju även Vimmerby att gynnas av. Vi tror verkligen stenhårt på det här och Astrid Lindgrens Vimmerby är ett starkt varumärke. Tillsammans med
Västerviks Resort med Lysingsbadet och deras aktiviteter och Gotland med Visby och Kneippbyn kommer vi att nå ut till ännu fler, säger Peter
Göransson.
Kampanjen kommer att komma igång under våren. Karin Pettersson, tillförordnad marknadschef på Destination Gotland tror att kombinationen Vimmerby, Västervik och Visby kommer bli en konkurrenskraftig aktör i turistsverige.
- Det här året är det viktigaste att vi får ihop storyn och det gemensamma greppet. Dessa tre destinationer är alla unika och starka reseanledningar var för sig. Lägger vi ihop dem smart så har vi
chansen att inom några år skapa en spännande och stark besöksregion även tillsammans, som på sikt kan komma att bli ett oerhört konkurrenskraftigt alternativ i turistsverige och norra Europa.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om