Dygnet-runt-tjänst hos hälsocentralen

Vimmerby hälsocentral börjar med dygnet-runt-tjänst. Tanken är att det ska underlätta för patienter som föredrar att ringa om sina ärenden.

Många patienter har efterfrågat utökade telefontider till Vimmerby hälsocentral.

Många patienter har efterfrågat utökade telefontider till Vimmerby hälsocentral.

Foto: Johanna Heed

Vimmerby2019-06-25 21:00

Nu är det lättare att boka och avboka vårdtider. Även att förnya recept eller hjälpmedel är mer tillgängligt än tidigare. Vårdcentraler i Region Kalmar satsar nu på en dygnet-runt-tjänst. Tanken är att patienter ska kunna göra samma ärenden via telefon dygnet runt, som tidigare endast kunnat göras via 1177s e-tjänster. Niklas Föghner är primärvårdsdirektör och menar att det nu även är lättare att säga vad man behöver hjälp med via knapparna på telefonen.

– Efter att man klickat i vad man behöver hjälp med, så ringer Vimmerby hälsocentral upp patienten när de har öppnat för dagen. För vårdrådgivning ska man dock fortfarande ringa vårdguiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om