Efter tillbudet: Tågföretaget riktar krav till kommunen

Efter det tredje allvarliga tillbudet i år, där det varit sekunder från en kollision mellan tåget och en bil, kräver tågföretaget Transdev att även kommunen agerar.

Transdev som kör tågen på Stångådalsbanan vänder sig nu även till Vimmerby kommun med krav om åtgärder vid järnvägskosrningen nära Hamra strax söder om Vimmerby där tillbuden ökat markant i år.

Transdev som kör tågen på Stångådalsbanan vänder sig nu även till Vimmerby kommun med krav om åtgärder vid järnvägskosrningen nära Hamra strax söder om Vimmerby där tillbuden ökat markant i år.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2021-09-17 18:00

– Det är ohållbart när antalet tillbud ökat markant i år, säger Alexander Johansson, säkerhetsansvarig på Transdev som kör tågtrafiken på Stångådalsbanan och Tjustbanan.

För bara en dryg vecka sedan inträffade senaste tillbudet vid den oskyddade korsningen några kilometer söder om Vimmerby. Tågföraren tvingades nödbromsa när en bilist körde rakt över framför tåget trots att en mötande bilist stannat vid järnvägsövergången.

– Det var riktigt, riktigt nära en tragedi, säger Alexander Johansson.

Transdev vänder sig nu till bland andra Vimmerby kommun för att få till åtgärder som minskar risken för en allvarlig olycka.

"Vi misstänker att det beror på att vägtrafikanter inte är tillräckligt uppmärksamma samt att det råder en viss skymd sikt på grund av odling på åkermarken som finns vid järnvägen. Vidare saknas det skydd såsom bommar, ljus eller ljud som gör trafikanter uppmärksamma på att ett tåg närmar sig plankorsningen," skriver Transdev.

– Egentligen är det väl i första hand Trafikverket som har ansvar och vi för dialog om den här korsningen med dem också. Vi diskuterade just Hamra by med dem för bara ett par dagar sen, men vi tycker att även kommunen bör delta. Det är ju ändå kommuninvånare som i första hand åker över en sån här korsning och riskerar att drabbas. Vi gör likadant även i Kinda och Linköpings kommuner, säger Alexander Johansson.

– Men den här korsningen sticker verkligen ut, dels bakåt i tid, men framför allt i år.

Statistik från Transdev visar att det varit åtta tillbud vid Hamra sen 2015. Tre av dem har skett i år.

– Vi har en korsning i Åtvidaberg som har fyra tillbud i år, men där är det bilister som kör trots att bommarna är på väg ner och då är ju tåget ändå en bra bit ifrån.  I Hamra pratar vi om sekunder, säger Alexander Johansson.

Vad konkret kan kommunen göra om det egentligen är Trafikverkets ansvar?

– Vi ser att kommunen och Trafikverket samarbetar, det kan ju till exempel rör sig om att få fram pengar för att få till åtgärder så snart som möjligt, säger han.

Transdevs skrivelse har hamnat på gatuchefens Tommy Dahlgrens bord.

"Vi har precis tagit del av statistiken avseende plankorsningstillbud, men ännu inte analyserat innehållet. Utifrån vad analysen säger får vi se hur kommunen väljer att agera" skriver han i ett mejl.

   Alexander Johansson är säkerhetsansvarig på transdev som tycker att även kommunerna har ett ansvar för kommuninvånarnas säkerhet.
Alexander Johansson är säkerhetsansvarig på transdev som tycker att även kommunerna har ett ansvar för kommuninvånarnas säkerhet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!