Efter fakturastrulet med kommunens matleveranser: ”Nu ändrar vi våra rutiner”

Efter fakturastrulet med kommunens matleveranser, där det i stort sett varit omöjligt att utläsa vad man som mottagare egentligen betalar för, förändras nu rutinerna. – Jag förstår att det här ser konstigt ut, säger Kerstin Carlsson på kommunens kostenhet.

Foto:

Vimmerby2017-04-28 09:01

I gårdagens tidning (bilden här intill) berättade vi om 81-årige Svend Berendt i Storebro som hade blivit fakturerad av Vimmerby kommun för 32 matleveranser under februari månad – en månad som ju bara har 28 dagar.
På fakturan stod det också tydligt att de 32 matleveranserna avsåg perioden 170201-170228.
– Hur får man ihop det? Betala för mera mat än det är dagar i månaden, frågade sig Svend.

Sedan räkningen damp ner i brevlådan i slutet av mars, hade Svend också under en månads tid försökt nå rätt person på kommunen för att reda ut märkligheten – men utan att lyckas.
– Som vanligt är det ingen på kommunen som kan eller vill svara. Jag får ingen hjälp där. Man flyttas från den ena personen till den andra. Jag har ringt fem, sex gånger under den här månaden men bara blivit runtkopplad bland människor som antingen gjort sig oanträffbara eller som skyller på varandra, sa Svend. 

I går hörde Kerstin Carlsson på kostenheten på Vimmerby kommun av sig till vår tidning för att räta ut frågetecknen.
– Jag förstår att det här ser konstigt ut, och nu ändrar vi våra faktureringsrutiner. Sett över tiden lovar jag dock att Svend inte har betalat för mer än det han har beställt, säger hon.
Vad är det då som har felat?
– När jag får in de hemmaboendes beställningslistor till mig debiterar jag per vecka. Sedan är det omsorgen som skickar fakturan – deras hemstjänstperiod gäller månaden och därför är det den som syns i kolumnen intill, berättar hon.

Så med andra ord har de två kolumnerna över faktureringsperiod och antal mål mat, som står bredvid varandra på fakturan, överhuvudtaget ingenting med varandra att göra.
Kerstin Carlsson berättar att man är medveten om problemet och att det skapar oreda i onödan för många av kommunens äldre.
– Därför gör vi nu om det, så att det i fortsättningen lättare ska gå att se vad det är man betalar för.
– Sedan är det självklart inte bra att Svend inte har fått svar på sina frågor tidigare. Det måste vi lösa, avslutar Kerstin Carlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om