Både i Vimmerby stad och på flera orter i kommunen har entreprenören RenoNorden haft problem med missade tömningar.
För två veckor sedan träffades ledningen för VEMAB och Östra Smålands kommunalteknikförbund, ÖSK, som ansvarar för renhållningen i Hultsfred och Högsby samt RenoNordens VD Peter Ekholm för krismöte.
– Vi vill göra allt för att göra situationen bättre för kunderna i Vimmerby, Hultsfred och Högsby kommuner, sade han efter det mötet och meddelade att extra resurser skulle tillsättas för att åtgärda problemen.
Men bekymren har bara fortsatt. Förra veckan berättade vi om hur sopkärl längs Storgatan i centrala Vimmerby, som skulle ha tömts på tisdagen fortfarande stod orörda på fredagen. De tömdes i lördags morse.
Än värre har kunder i andra delar av kommunen drabbats. I Pelarne finns till exempel abonnenter som skulle ha fått sina kärl tömda för nio dagar sedan.
– Tunnan är proppfull. Om RenoNorden haft kontor i Vimmerby hade jag åkt dit med några soppåsar. Nu tog jag istället en extra tur på 32 km till Toppesten för att avlasta soptunnan, säger en av Pelarneborna som ledsnat.
Han har mejlat VEMAB om problemet, men tycker inte att det gett någon effekt.
– Jag fick svar från renhållningschefen att de beklagade, att den missade hämtningen skulle anmälas till entreprenören, som skulle rätta till det så snart som möjligt. Det var förra veckan. Men fortfarande har inget hänt.
– Det här är helt galet. Sophämtning tillhör de samhällsfunktioner som bara ska funka och det har funkat perfekt tidigare i alla år. RenoNorden har åtagit sig ett uppdrag som de uppenbarligen inte kan fullfölja. Kommunerna kan väl inte ha skrivit ett så dåligt avtal med RenoNorden att de gör rätt och det ändå ser ut så här?
VEMAB får förstås ta emot en hel del samtal och mejl från frustrerade kunder.
– Jag tycker våra kunder är väldigt tålmodiga och att de till viss del förstår problematiken som kan bli när man startar upp ett nytt system med nya rutter för hämtning. Sedan kan jag inte tycka att vi lyckats bra som det är nu med mycket avvikelser med hanteringen och missade tömningar. Jag har full förståelse för att kunderna börjar tröttna på det, säger vd Torbjörn Swahn.
Vad gör ni åt det?
– Vi har haft bemanning hos oss för att kunna ta hand om frågor kring sophämtning och renhållning i stort. Vi vidarebefordrar alla avvikelser om missade hämtningar vi får in till oss till RenoNorden, som ska ombesörja att missarna blir åtgärdade så snart som möjligt.
Det finns de som inte vill betala hela fakturan för en service som inte fullföljts. Kommer kunder att kunna få avdrag på sina räkningar för sophämtning som missats?
– Vi har inte börjat debitera efter det nya systemet än, så ingen har betalat för något de inte fått. Först ligger fokus på att allt ska fungera. Sedan måste vi bilda oss en uppfattning om vilka som är drabbade och i vilken omfattning innan vi gör något åt taxorna.
Vad har ni fått för förklaring från RenoNorden. Varför fungerar det inte?
– Det är egentligen en fråga för RenoNorden. Vi har regelbundna möten med vd och de lokala representanterna och tittar på vad som ska göras härnäst för att det ska bli bättre. RenoNorden kommer att presentera förbättringsförslag och vi hoppas att vi inom kort ska kunna informera våra kunder hur man ska angripa det här.
Så det är en lösning på gång?
– Ja.
Du tror att det här kommer att fungera?
– Det är det vi jobbar utifrån och det är förstås vår övertygelse. Vi sitter definitivt inte still i båten och vill också bidra till att förbättra möjligheterna för RenoNorden att göra bättre ifrån sig.