Hemtjänsterna är missnöjda med kommunens respons

Tuna och Frödinge hemtjänst är inte nöjda med svaret på det brev de skrev till kommunledningen i januari. De anser inte att problemet de beskrev blivit besvarat eller åtgärdat och nu skriver man återigen ett brev.

Hemtjänstgrupperna i Tuna och Frödinge är inte nöjda med kommunens respons på deras förra larm i brevform. Nu skriver de ytterligare ett brev.

Hemtjänstgrupperna i Tuna och Frödinge är inte nöjda med kommunens respons på deras förra larm i brevform. Nu skriver de ytterligare ett brev.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2022-04-14 13:15

Hemtjänstenheterna i Tuna och Frödinge lyfter tre huvudsakliga områden som behöver förbättras: bemanning, planering och arbetsmiljö. De beskriver "en kompetent personalstyrka som inte hinner äta, dricka, gå på toaletten" och att de själva dagligen behöver göra om planeringen för att hinna mellan brukarna utan att riskera körkortet.

Personalen vill även att kommunen ska tillåta scheman utan delade turer, varannanhelgarbete och kvällspass följt av tidig morgon, och de anser att personalens rätt till en god psykosocial och fysisk arbetsmiljö behöver tas på allvar.

– Det som tas upp i brevet rör främst bemanning, planering och arbetsmiljö och det är stora förändringsfrågor som tar tid. Just bemanning är en utmaning för oss och något som kommunen jobbar med och på kort sikt kanske man inte kan se lösningar där i den egna gruppen, säger hemtjänstens verksamhetschef Hanna Revelj Westrin.

Vilka förändringar kan ni göra på kort sikt?

– Först och främst dialogen och delaktigheten på den egna arbetsplatsen. Vi har ett påbörjat arbete kring hållbar arbetstidsförläggning. Schemat läggs efter brukarnas behov och varje arbetsgrupps utmaningar och där får man titta på schemat för varje enhet och se hur vi kan göra det bättre. Det viktiga är att vi hjälps åt att belysa frågan och ta hjälp av varandras alla goda idéer som föds ur den situationen vi befinner oss i.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!