Det var i oktober månad som trygghetslarmsleverantören Tunstall bytte ut sin IT-plattform, som ledde till problem med larmen i flera kommuner. I Vimmerby kommun fanns under oktober månad 434 brukare med trygghetslarm och de tekniska problemen hos leverantören ledde till ett flertal händelser.
– Vi har ett större antal personer med trygghetslarm, men av dem så är det 16 som man har sett att det har inneburit risk för missförhållande och för två som vi faktiskt kan se att det har drabbat dem illa, säger Hanna Alsér, kvalitetssamordnare på socialförvaltningen i Vimmerby kommun.
En av händelserna rör en brukare som ramlat och försökt få hjälp via trygghetslarmet som då inte ska ha fungerat. Hen ska ha lyckats få tag på en anhörig via telefon och på så sätt fått hjälp. Andra händelser beskrivna i anmälan till IVO vittnar om flertalet brukare som använt trygghetslarmen, men det har först larmats ut flera timmar senare av larmcentralen till kommunens personal och brukarna har därför fått vänta länge innan hjälp kommit.
Nu har en lex Sarah-anmälan lämnats till IVO.
– Vi har agerat precis som vi ska göra med vår utredning och att vi har uppmärksammat de individer som har drabbats, vi har vidtagit åtgärder, skickat in anmälan och underrättat leverantören, så jag tänker att vi har agerat utifrån det som vi fick signal om inte fungerade, säger Hanna Alsér.
Johanna Thulesius på Tunstall förklarar vad som låg bakom problemen med larmen i oktober, i ett mejl till oss:
"Vi fick väldigt stora volymer larm till vår larmcentral då många kommuner provlarmade och ringde till oss. Volymerna var större än vi hade kunnat förutse. Utringning av larm blev försenad. Svarstider på larm längre än normalt. Vi tillsatte extra resurser för att arbeta i kapp både i vår kundsupport och i vår Trygghetscentral. Läget är nu sedan flera veckor normalt och verksamheten flyter som den ska".
Läget ska nu vara normalt och fungera som vanligt igen sedan flera veckor tillbaka, enligt Thulesius.
"Det är djupt olyckligt att äldre och kroniskt sjuka har drabbats av det oväntade som hände. Vi beklagar detta mycket och för nu dialoger med våra kunder för att se hur vi kan kompensera för det som hänt. Vi har också en pågående dialog med Vimmerby Kommun", avslutar hon.