STG upplevde likt många andra underleverantörer till fordonsindustrin en kris i spåren av att coronapandemin bröt ut under våren. Då lades ett varsel på 20 anställda, men det är numera undanröjt.
– Läget har förändrats till det bättre sedan dess så varslen behövde aldrig verkställas, säger Peter Hjelte vd på STG.
Ett tecken på att det finns gott hopp om framtiden är att företaget nyligen sökt tillstånd för en utökad produktion. I en ansökan gjord till Länsstyrelsen om tillstånd enligt miljöbalken anges bland annat att företaget vill höja sitt tillstånd för gjutning av gott gods från 4 000 ton till 4 900 ton per år.
– Det kan vara bra för framtiden att passa på att utöka när vi ändå förnyar tillståndet, säger Peter Hjelte.
I bakgrunden till ett förändrat och utökat tillstånd ser STG framförallt att fordonsindustrin fokuserar alltmer på minskade utsläpp av koldioxid. Därmed ökar efterfrågan på vikteffektiva komponenter. I takt med den utvecklingen har kundernas efterfrågan på komponenter i magnesium ökat, vilket innebär att dagens begränsning på högst 500 ton färdigt magnesiumgjutgods per år riskerar att hämma bolagets utveckling.
Finns det några planer på att bygga ut?
– Nej, inte som läget är nu. Just nu är produktionen tillbaka på en väldigt bra nivå. Det finns dock aspekter som är utanför vår kontroll. Följderna av coronapandemin kan påverka marknaden, säger Peter Hjelte.