â Vi har lĂ€nge haft den hĂ€r rĂ„dgivningen i egen regi. Nu har en medarbetare gĂ„tt i pension och vi kĂ€nner att det blir en sĂ€krare service att köpa in tjĂ€nsten och vi kommer ocksĂ„ att koppla den till det nya kontaktcenter som hĂ„ller pĂ„ att byggas, sĂ€ger Lars Sandberg (C) ordförande i socialnĂ€mnden i Vimmerby.
Budget- och skuldrÄdgivningen bistÄr kommuninvÄnare som fastnat i en skuldfÀlla och kanske behöver skuldsanering. Antalet Àrenden har ökat de senaste Ären och legat en bit över 100 per Är.
Nu ska tjÀnstens köpas in frÄn Konsument Höglandet. Det Àr en sammanslutning av kommuner pÄ Höglandet som tillhandahÄller den typen av tjÀnster. Vimmerby kommun köper sedan tidigare konsumentrÄdgivning dÀrifrÄn. De övriga kommuner som ingÄr Àr Eksjö, Aneby, NÀssjö, TranÄs och SÀvsjö.
Nu Àr ocksÄ Vetlanda pÄ vÀg in i organisationen.
â De har frĂ„gat efter samma tjĂ€nst som vi och med oss tillsammans blir det underlag för en nyanstĂ€llning, sĂ€ger Lars Sandberg.
Vimmerby kommun ska betala 235 000 kronor plus resor för budget- och skuldrÄdgivningen.
â Det Ă€r faktiskt nĂ„got lĂ€gre kostnad Ă€n de 300 000 vi har legat pĂ„, sĂ€ger han.
Hur ska de som behöver hjÀlp fÄ kontakt med Konsument Höglandet?
â DĂ€r har vi det nya kontaktcentret med en vĂ€g in. Den hĂ€r tjĂ€nsten ska kopplas dit och man kan ha kontakt med telefon, skype eller fysiska möten, sĂ€ger Lars Sandberg.
Det nya upplÀgget ska trÀda i kraft sÄ snart det gÄr.