På måndagsförmiddagen hade hundratals lärare inom grund- och särskolan i Vimmerby kommun samlats för att introduceras i ett nytt system. Systemet ska göra det enklare för lärare att dokumentera och följa elevernas frånvaro, måluppfyllelse och utveckling.
- Vi behöver bli bättre på att få en ökad måluppfyllelse bland eleverna. Vi ligger långt ner i Sveriges Kommuner och Landstings, SKL:s, årliga rankning av måluppfyllelsen bland skolkommuner i landet. Vimmerby kommun hamnade förra året på en 265:e plats av totalt 290 kommuner, säger Birgitha Sahlin, förvaltningschef på barn- och utbildningsförvaltningen.
Att satsa på dokumentation av elevernas lärande är ett steg i rätt riktning, menar hon.
- Man har sett att de framgångsrika skolkommunerna har koll på sina elevers resultat. Det är viktigt för att kunna sätta in åtgärder, som exempelvis extra stöd för eleven, innan betygen sätts.
Elever ska få bättre betyg
Nu har ett nytt projekt startat för grund- och särskolan i hela kommunen. Elevernas måluppfyllelse ska öka bland annat genom att lärarnas dokumentation och uppföljning av elevernas lärande ska bli bättre.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!