Elisabeth är riktigt arg på KLT

Att vara handikappad, gammal, döv eller synskadad är det värsta tänkbara när det gäller färdtjänst via KLT.
- Man hör inte vad de säger på telefonsvararen och det är en massa knapptryckningar innan man kommer fram. Hur ska man då kunna beställa färdtjänst? Jag är så besviken på KLT så jag finner inga ord, säger Elisabeth.

Vimmerby2012-04-24 06:42

Elisabeth, som i själva verket heter något annat, är 87 år fyllda och har stora rörelsesvårigheter. Sedan lång tid tillbaka har hon färdtjänst. Fram tills det att KLT tog över färdtjänsten har beställningarna fungerat klanderfritt.
Men det gör det inte längre.
- Först får jag sitta med telefonluren vid örat flera minuter, ibland upp till 15 minuter, säger Elisabeth.
Samtalet börjar med att en telefonsvarare hälsar personen som ringer, välkommen till serviceresor. Sedan följer sju olika alternativ och alternativen börjar rabblas upp och det går fort.

Får börja om från noll
- Det är inte lätt att hänga med, men jag har ringt så många gånger så jag vet att jag ska trycka ett vid första valet sedan ska jag trycka noll vid andra valet. Men det är här efter som jag får sitta och vänta.
- En gång hade jag plats nummer åtta i kön, när jag väl kom ner till plats nummer ett så kopplades samtalet bort. Jag fick börja om från noll igen, säger hon.

Åker en gång per vecka
Elisabeth åker in till centrum en gång per vecka för att handla och resan kan ta en hel dag.
Hon har innan resan ringt till KLT i god tid för att komma in till stan. Hon får samtidigt med bokningen frågan om, när hon vill åka hem.
Men det kan hon naturligtvis inte svara på innan hon ens har kommit in till Vimmerby.
- Hur ska jag veta hur många som är före mig i kön på Apoteket eller på Konsum. Det kan ta väldigt lång tid på Apoteket och då hinner jag inte med att handla. Och det är ju därför jag åker in till Vimmerby, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om