I ett bostadskvarter i Vimmerby, i en rätt vanlig tegelröd 1,5-plansvilla hittar vi en rätt ovanlig Vimmerbybo, nämligen 25-åriga Emma Carlsson. Emma är vad som kallas för inredningsinfluencer och på sitt konto på sociala medier har hon nästan 15 000 följare som dagligen tar del av bilder från hennes hem. Det är ungefär lika många som det bor i hela Vimmerby kommun.
– Det känns om att jag nyss hade 10 000 och nu har jag 14 600. Det har växt mycket det senaste året och att vi har renoverat har gjort mycket, säger Emma Carlsson.
Emma startade sitt konto redan 2017 men det var efter att hon och sambon Gustaf köpte sitt hus för två år sedan som det tog fart på allvar. Deras renoveringsresa är något som intresserat följarna – som ständigt frågar om färgkoder, inköpsställen och tips.
– När vi flyttade till huset sprang följarantalet iväg, det var som att öppna en ny dörr. Jag gör det jag själv tycker om att se och jag har låtit följarna hänga med oss i renoveringsprocessen.
På kontot homeby.emma visar hon upp stylade och tillrättalagda bilder från sitt hem. Men det är något som inte alltid är för alla.
– Jag inspireras själv av perfekta bilder och jag gillar att ha ordning, det är sån jag är. Någon har sagt att de avföljt mig för att de inte klarade av mina "perfekta" bilder. Men sånt skrattar jag mest åt, gillar man inte ska man inte följa.
– Det är klart att jag också har det stökigt hemma, eller en låda i köket där allt möjligt hamnar, men jag skulle aldrig lägga ut en bild av min soffa med tvätt på för jag inspireras själv inte utav det. Jag kör mitt race.
Målet är att ha ett inlägg, bild, per dag och Emma brukar försöka fota flera olika bilder samtidigt för att ha att lägga ut under veckan.
– Men ibland händer livet och då kanske det går någon dag mellan inläggen. Ibland lägger jag också ut en gammal bild. Min mest gillade bild i september var faktiskt en gammal bild. Ibland är man lite väl kritisk mot sig själv, för följarna kan en gammal bild vara ny.
Emma visar även upp filmer från sitt hem där hon också pratar direkt till följarna – något som kunde kännas lite läskigt i början.
– Det kan handla om en film på story där jag visar hur vi målar in taklisten. Jag kan lyssna om på klippet säkert 10 gånger men ju mer man gör det desto lättare blir det. Jag märker också genom responsen jag får från följarna att de gillar det. Då känns det värt det. De får också se mig som person och inte bara ett konto.
Emma får ofta erbjudanden om samarbeten där företag vill att hon ska göra reklam för deras produkter. Men eftersom marknadsföring med influencers är rätt nytt är det viktigt att veta sitt värde, menar hon.
– Du måste lära dig ta betalt för det du gör och din tid. Att ge en produkt kostar ett företag knappt inget mot den försäljning det kan ge dem genom exponering och rabattkoder.
Influencerlivet kan låta spännande och socialt. Men i mångt och mycket är kreatören ensam med sitt konto. Då är det extra värdefullt med en gemenskap med andra influencers.
– Jag har skaffat vänner för livet genom Instagram. Vi kommenterar varandras bilder, stöttar och utbyter tips och idéer. Den är mycket ge och ta och jag märker direkt på mina egna kommentarer om jag har varit lite dålig på att kommentera andras bilder. Men det tycker jag är rätt. Man kan inte förvänta sig att bara få.
Idag jobbar Emma som arbetsledare på Ljunghäll och driver sitt inredningskonto som en hobby. För att kunna jobba som influencer på heltid uppskattar hon att minst det dubbla antalet följare skulle behövas – även om hon inte är helt säker på att det skulle få henne att ta steget.
– Jag älskar mitt jobb och just nu har jag inte som mål att arbeta som influencer på heltid. Det är en hobby som vuxit mer än jag trodde. Jag försöker njuta i nuet och inte ha någon förutbestämd bild av framtiden.
Att influenceryrket bara skulle vara en fluga är inget som Emma själv tror utan hon ser en fortsatt framtid för det.
– Jag tror Instagram kommer leva vidare och tillslut konkurrera ut Facebook. Det är en generationsfråga men också för att det jag gör inte skulle fungera på Facebook, som mer har dina egna vänner i fokus. Instagram med sina hashtags och delningsfunktioner handlar mer om att dela med sig och inspirera andra. Det känns mer som framtiden.