- Det har generellt varit ett fantastiskt besöksantal under sommaren i Vimmerby. I kväll samlar vi ihop intrycken och planerar 2015. Vi på Turistbyrån jobbar nu mycket med turiststrategin och vad vi ska fokusera på. Vi måste ha en tydlig marknadsplan både för den svenska och den internationella marknaden, säger turistchefen Peter Göransson, som inledde kvällen.
"Som en raket"
Fem personer var särskilt inbjudna för att berätta om sin verksamhet och ge lite olika infallsvinklar från sitt eget perspektiv.
Kommunalrådet Micael Glennfalk (M) var först ut och talade om tre kontaktpunkter - besöksnäringen, fastighetsklubben och Vimmerby Handel.
- Vi vill öppna ett marknadskontor med en inflyttarservice, säger han. Människor måste också komma till Vimmerby för att staden är så vacker och inte bara tänka att Vimmerby är Astrid Lindgrens Värld. Vi satsar därför också på landskapsarkitektur. Vimmerby är vackert och ska bli ännu vackrare. Mer invånare betyder mer skattepengar och det ger mer välfärd, säger Micael Glennfalk. Besöksnäringen ger väldigt mycket tillbaka med tiden.
Nästa talare var Jocke Johansson, vd i Astrid Lindgrens Värld. Som nyinflyttad kände han sig väldigt välkommen i Vimmerby.
- Astrid Lindgrens Värld går som en raket. 435 396 besöker i år och en det betyder en ökning med 5 750 besökare.
"En fantastiskt bra sommar"
Turistnäringen i Vimmerby kommun har haft en bra sommar. Det konstaterades när ett 40-tal aktörer inom besöksnäringen kom till Brunnspaviljongen i Södra Vi för att summera somaren och utbyta erfarenheter.
Turistchefen Peter Göransson ledde kvällen i Brunnspaviljongen.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!