Missen som sänker kommunen i lärarnas ranking

Vimmerby faller igen när lärarna rankar bästa skolkommun. Men en närmare kontroll visar att det bottnar i ett statistikfel. Uppgifterna för en av de större skolorna saknas helt i det nationella underlaget hos SCB.

En av kommunens större skolor (oklart vilken) saknas i den nationella skolstatistiken hos SCB. "Det påverkar i allra högsta grad resultatet i Lärarförbundets ranking", konstaterar kvalitétssamordnare Bertram Stenlund Fridell.

En av kommunens större skolor (oklart vilken) saknas i den nationella skolstatistiken hos SCB. "Det påverkar i allra högsta grad resultatet i Lärarförbundets ranking", konstaterar kvalitétssamordnare Bertram Stenlund Fridell.

Foto: Arkiv

Vimmerby2021-11-18 06:00

Det gör att resultatet för både lärartätheten och andelen behöriga lärare i skolorna i Vimmerby kommun blivit direkt missvisande i Lärarförbundets ranking som presenterades på onsdagen.

Vimmerby kommun tappade ett 50-tal placeringar jämfört med i fjol och hamnar på plats 185 av landets 290 kommuner. De delar som i första hand tynger ner kommunens placering är framför allt lärartätheten, där Vimmerby faller runt 150 placeringar på ett år, och även andelen utbildade lärare där kommunen faller nära 50 platser till plats 234 av 290 kommuner.

Bertram Stenlund Fridell, som är kvalitetsutvecklare på barn– och utbildningsförvaltningen, blev fundersam när han skulle kommentera resultatet för Vimmerby tidning och gick till ursprungskällan; den nationella statistiken hos Statistiska centralbyrån, SCB. Det är bland annat den som ligger till grund för Lärarförbundets rankning.

undefined
Bertram Stenlund Fridell är kvalitetssamordnare på barn- och utbildningsförvaltningen i Vimmerby. "Rankingen är ingenting vi utgår ifrån i vårt kvalitétsarbete. Där har vi egna resultat inom ramen för vad vi själva kan påverka" säger han.

– En av våra större skolor i kommunen saknas i den statistiken. Varför vet jag inte, det är en miss någonstans vi får gräva vidare efter för att få en förklaring till, men det innebär i vilket fall som helst att rankingen bygger på felaktiga grunder. Både lärartätheten och andelen utbildade lärare är ju direkt kopplade till det totala antalet lärare, och stämmer inte det slår det hål på rankingen, säger Bertram Stenlund Fridell.

– SCB samlar in uppgifter till Skolverket och Skolverket publicerar statistiken. Det vanligaste skälet till att en skola inte hittas i statistiken är att den inte har inkommit med uppgifter, säger Anna Ardefors, sektionschef på dataavdelningen på SCB, i en kommentar till statistikfelet.

Vimmerby tappar också rejält i kategorierna meritvärde och andelen godkända elever. Där pekar Bertram Stenlund Fridell på andra förklaringar.

– Rankingen bygger på elevresultaten år 2020, då vi inte nådde så högt. Årets resultat är betydligt bättre och det är inte ovanligt att det varierar en hel del mellan åren, säger han.

Att andelen barn i förskolan minskat tror han beror på pandemin och en del föräldrar sagt upp barnet plats eller väntat med inskolningen.

undefined
Elevernas resultat kan svänga en hel del mellan olika år. Det påverkar också rankingen mellan åren, säger Bertram Stenlund Fridell.

De kategorier där Vimmerby sticker ut i positiv riktning är resurser till undervisning och att det är låga sjuktal bland lärarna.

– Att vi ligger väl till med resurserna betyder att vi tillför mer pengar än enligt en förväntad modell, och det är ju bra att sjuktalen bland lärare är så låga, Men vad det beror på vet jag inte.

Kommunen ska även ha en dialog med Lärarförbundet om synen på kommunen som huvudman för skolorna. En kategori där Vimmerby rankas lågt med en 182 plats.

• Artikeln har uppdaterats med kommentar från SCB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!