En mycket uppskattad lokaltidning

Vimmerby Tidning är bäst i Sverige när det gäller hushållstäckning. Nästan sju av tio hushåll i Vimmerby kommun har Vimmerby Tidning.
- Otroligt glädjande att vi är etta. Det finns flera sätt att mäta popularitet, men det här är ett mått på att vi gör en tidning som folk vill ha, säger Bengt Ingmarsson, vd och chefredaktör.
Att hans gamla skötebarn Ölandsbladet intar en total ledning med en hushållstäckning på 81 procent gör inte saken sämre.

Vimmerby2015-03-14 05:07


Siffrorna för 2014 från TS Mediestatistik gjorde chefredaktör Bengt Ingmarsson glad igår. På listan över hushållstäckning hamnar Vimmerby Tidning på första plats bland de tidningar som kommer ut sex dagar i veckan, med en hushållstäckning på 67,9 procent i Vimmerby kommun.
- Jättekul. Det betyder att cirka sju av tio hushåll har lokaltidningen, säger han.
Det har inte alltid varit solsken. När han kom till tidningen 1974 var läget tufft.

Sex konkurrenter
- Det fanns sex konkurrerande tidningar i Vimmerby som kämpade om prenumeranterna och Vimmerby Tidning hade minskande hushållstäckning och minskande upplaga. Vi låg efter i teknisk utrustning och det behövdes betydande investeringar - vi satsade och lånade stora belopp för att kunna köpa en tryckpress som kunde trycka fyrfärg och i offsettryck, vi gick över till morgonutgivning, vi flyttade konkurrensen till fler områden än Vimmerby.
- Idag har vi ett av Sveriges absolut bästa tidningstryck, med enorm färgstyrka och minimal smetning, som är bra för alla som inte vill få klet på fingrar och bordsdukar och inte minst för allergiker.
Men framgången beror förstås också på tidningens innehåll. Bengt Ingmarsson tror på de lokala nyheterna i en framtid där medieklimatet blir allt kärvare.

Nära människor
- Det gäller att göra en tidning som folk vill ha, och det tycks vi göra. Vi har utgångspunkten att vara nära människor och följa dem genom livet. Jag brukar säga att våra läsare ska vara med på bild i tidningen flera gånger från det de föds till de dör. Jag tror på en framtid för papperstidningen, även om det kanske inte alltid kommer att vara utgivning sex dagar i veckan och vi då kommer att serva våra läsare med nyheter i e-tidningen eller på nätet på icke utgivningsdag.
- Vi kommer att ha ökande fasta kostnader som vi inte kan påverka, men tack vare att driver dussintalet tidningar kan vi slå ut kostnaderna på ett större antal tidningsprodukter. Också det bidrar till vår överlevnad.
Absolut högst hushållstäckning, alla tidningar inräknade, har Ölandsbladet - med anmärkningsvärda 81 procent.

Tog över 1984
- Jag tog över Ölandsbladet 1984 och sålde tidningen för drygt två år sedan. Även där vände vi motgång till framgång och tack vare lokala annonsörer och ölänningarnas välvilja fick vi en fantastisk upplageutveckling och blev en av Sveriges absolut ledande tidningar vad gäller hushållstäckning och till och med etta. Att det goda arbetet fortsätter är roligt att se, jag känner fortfarande starkt för den tidningen.
Nu fortsätter kampen att behålla läsarna.
- Jag är tacksam för att våra läsare är oss trogna. Det sporrar oss att göra en ännu bättre tidning. Prenumerationskostnaden kan tyckas hög, men vi ligger ändå lågt i jämförelse med andra i denna del av Sverige. Dessutom måste jag säga att tidningen aldrig hade varit vad den är idag utan så engagerade medarbetare. Att göra tidning kräver ett team.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om