Susanne Larsson är tillbaka på jobbet efter semestern. Ensam i ännu sommarlovstysta Kulturskolan på Drottninggatan, som Vimmerby Tidnings följare på Facebook utsett till stans allra vackraste hus.
– Vaktmästaren börjar senare. De andra kollegorna börjar nästa vecka och eleverna kommer i månadsskiftet.
Under de fjorton år hon jobbat här har hon fler än en gång fått nypa sig i armen. Hon njuter av sin arbetsmiljö.
– Det är en underbar arbetsplats. Alla stora fönster, högt i tak och blankslitna stengolv, alla detaljer. Ibland hör man gitarrer när en dörr öppnas eller ser danselever springa förbi i korridoren, som bara danselever gör. Det är liv, rörelse och glädje.
Under sommaren har renoveringsarbeten varit i gång. Nya utrymmen för dans och teater ska ge efterlängtat svängrum.
– Vi får ofta höra hur vackert huset är, och i nästa andetag att vi måste ha väldigt mycket utrymme. Men det är stora salar, vinklar och vrår, breda korridorer. Det krävs verkligen tanke och kreativitet för att anpassa lokalerna efter behoven.
Att byggnad och innehåll matchar varandra är ett plus, tycker hon. Och en anledning till att folk gillar Kulturskolan, tror Susanne.
– Det är ett gammalt hus som används till något viktigt.
En byggsten i det vackra är att man får ta del av och komma in, förklarar Richard Edlund, byggnadsantikvarie på Kalmar läns museum, med intresse för arkitekturen i Vimmerby. Han är inte överraskad att just Kulturskolan går hem.
– Huset är lite av landmärke, imponerande där det ligger på en vacker plats. Och tittar man på andra omröstningar i Sverige är just byggnader från den här tiden, alltså jugend, populära. Det ska gärna vara tinnar och torn, det tycker vi är pampigt och fint.
Edlund nämner inskriptionerna och blandningen av material i fasaden som exempel på husets kvaliteteter.
– Det är tegel, puts och små, glaserade kakelbitar. Det finns ständigt nya saker att upptäcka när man går förbi. Sedan tycker jag det är fascinerande att arkitekten Georg A Nilsson inte är mer uppmärksammad. Han var trendsättare och har gjort en del i länet, bland annat har han ritat en annan fin skola i Eksjö och folkskolan i Storebro.
Stockholmsarkitekten träffade för övrigt sin blivande fru när han besökte sin bror Albin, verksam på Storebro bruk.
– Den här tiden var fantastisk. Inte nog med att Georg ritade byggnader och möbler, han ritade också kläder som familjens kvinnor sydde upp till barnen. Mer Carl Larssonskt än så blir det inte.
Samskolan i Vimmerby började byggas 1905 och i 113 år har barn och unga fått undervisning, bildning och hyfs i huset, många kanske med en ängslig blick mot inskriptionen ”Gudsfruktan, ordning och flit” över huvudentrén.
– Man kan inte låta bli att tänka på alla människor som rört sig i de här lokalerna genom åren. Vilka var de, hur såg de ut, vad blev det av dem, säger Susanne.
Åtminstone en vet vi alla vad det blev av. Astrid Ericsson från Näs, senare Lindgren, är den mest kända eleven.
Richard Edlund utesluter inte att svaret kan bli "Kulturskolan" på frågan om Vimmerbys vackraste hus även om hundra år.
– Eller vem vet, kanske stadshuset. Två tegelbyggnader som är fina representanter för sin tid. Alla stilar har sina ups and downs. Vi har tyckt annorlunda även om jugendstilen, i slutet av 1960-talet stod den inte högt i kurs och många byggnader revs.