- Tidigast i slutet av veckan kan ett nytt avtal vara i hamn, bedömer han.
Ännu sent på måndagskvällen satt de berörda parterna i diskussioner i Stockholm. Diskussioner som kan vara helt avgörande för tågens framtid på Stångådalsbanan och Tjustbanan.
Försattes i konkurs
Det har nu gått tre veckor sedan tågentreprenören BK Tåg försattes i konkurs på egen begäran. Förlusterna i trafiken på Stångådalsbanan knäckte den privata tågentreprenören. Sedan dess har konkursförvaltaren Bo-Eric Sållarp dels sett till att tågen rullar tills vidare, dels jagat efter tänkbara intressenter till tågtrafiken.
Det senare har givit tre napp. SJ, Connex och Tågkompaniet är alla tre intresserade av tågtrafiken på de båda banorna i Kalmar och Östergötlands län.
Ovisshet
När en uppgörelse kan vara i hamn är ännu ovisst. Bo-Eric Sållarp tror att ett nytt avtal kan vara klart tidigast i slutet av veckan.
- Intressenterna behöver tid för en ordentlig analys av verksamheten så att de vet att de kan gå in i den och få verksamheten att gå ihop sig ekonomiskt och för att de ska kunna göra den analysen behöver de ha alla förutsättningar klara för sig - och i slutänden är det beslutsfattarna i de båda länen och i Rikstrafiken som har avgörandet i sin hand, anser han.
Han reste under måndagen till Stockholm för att träffa så väl företrädare för de båda trafikhuvudmännen, KLT och Ötraf, samt Rikstrafiken. Men också företrädare för de tre intressenterna.
Ett förslag
KLT:s representant i de diskussionerna är vd:n Karl-Johan Bodell.
Han är mera optimistisk än Bo-Eric Sållarp inför måndagskvällens möte.
- Jag hoppas att konkursförvaltaren kan lägga fram ett förslag på en operatör som kan ta över trafiken, säger han.
Han tycker att förutsättningarna för fortsatt tågtrafik på de båda konkursdrabbade banorna i länet har stärkts senaste veckan.
- Det ser bättre ut, och vi var ganska överens när vi lämnade över våra förutsättningar till konkursförvaltaren för en vecka sedan, och nu har han arbetat med de intressenter som finns utifrån det sedan dess, så jag tror på en snar lösning. I bästa fall redan under måndagskvällen, säger han.
Han ser den försvunna direkttrafiken till Stockholm som en viktig del i de förhandlingar som återstår.
- Den finns med som en bricka för konkursförvaltaren att spela med, och den kan vara igång ganska omgående, beroende på vilken operatör som kan tänkas ta över trafiken, säger Karl-Johan Bodell.
Förhoppningen om en snabb lösning av direkttåg till Stockholm kan möjligen tala för SJ som näste entreprenör på Stångådalsbanan. Men samtidigt säger Karl-Johan Bodell att trafiken på längre sikt ska komma tillbaka - oavsett entreprenör.
- Men då handlar det sannolikt om nästa avtalsperiod.
Att de nu pågående förhandlingarna ska tvinga fram en helt ny upphandling som rubbar på de gällande avtalsperioderna tror han inte.
- Nej, det är inget vi vill ska inträffa i varje fall, säger han.
Under tiden rullar tågen i konkursförvblatrens regi ytterligare några dagar. åtminstone till den 21 april.
- Det är den deadline som gäller så länge förhandlingar pågår. I annat fall är det tre till fyra dagars varsel för avveckling.
Det är det scenaroit måndagskvällens förhandlingar i Stockholm ska motverka.
Ett avgörande om tågen nära
Tre intressenter är redo att ta över tågtrafiken på Stångådalsbanan - om villkoren är rimliga.Kalmar Länstrafiks vd Karl-Johan Bodell tror att en lösning är möjlig under måndagskvällens möte i Stockholm.Konkursförvaltaren Bo-Eric Sållarp är mera försiktig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!