Naturvårdsverket fick år 2011 ett uppdrag av regeringen att redovisa hur omhändertagandet av uttjänta bilar sköts i Sverige. Regeringen vill att de illegala bilskrotarna ska försvinna - men utredningen drabbar tyvärr fel personer.
Förra året var de klara med sin rapport som skickades vidare till regeringen. I samband med att utredningen blev offentlig har flera instanser reagerat på Naturvårdsverkets utredning.
- Det finns mycket brister i den rapport som nu ligger hos regeringen. Och jag känner att vi från Svenska Bilsportsförbundet, (SBF) måste reagera innan det är försent, säger Ola Blomqvist, Hälsa- Miljö- och Anläggningsansvarig på SBF.
Hobby eller elit
SBF är huvudorganisation för all bilsport inom Sverige. Inom förbundet finns det närmare 500 motorklubbar och 110 000 medlemmar, de aktiva medlemmarna använder fordon som tävlingsredskap. Förbundet ingår i Riksidrottsförbundet (RF).
Bilsporten erbjuder människor i alla åldrar personlig utveckling genom träningar, tävlingar och klubbverksamhet. Vilket i sin tur ger delaktighet, gemenskap, glädje och omtanke om miljön.
- Inom bilsporten finns ideellt arbetande funktionärer som tycker om bilsport men vi har även världsstjärnor. Det är på deras uppdrag som vi agerar, säger Ola Blomqvist.
Verksamheten tar hänsyn till miljön och strävan mot ett långsiktigt hållbart samhälle. Förbundet är ledande inom miljörelaterade frågor inom idrotten.
Många av de tävlade i Sverige är direkt beroende av tillgång till reservdelsbilar, oavsett om de klassas som uttjänta, fordonsvrak eller är i bästa skick.
- Det rör både de som har en hobbybil eller en bil för dagligt bruk, säger Ola Blomqvist.
Besiktad senaste året
Enligt Naturvårdsverkets utredning gäller det att bilen måste varit besiktad under det senaste året, annars kan myndigheten skrota bilen. Detta skulle drabba de personer som håller på att restaurera sina bilar.
De skriver även i sin rapport att det ska vara förbjudet för privatpersoner att demontera bilar.
Hotet är givetvis inte bara riktat mot de personer som tävlar med sina bilar utan berör andra grenar av bilfordonshobbyn, såsom historiska bilar, 30 år eller äldre, historiska fordon uppbyggda på delar från flera fordon, amatörbyggda bilar, modifierade/ombyggda bilar - som custombilar, Epa- och A-traktorer.
Ett hot mot en hel bransch
Svenska bilsportsförbundet har skickat en skrivelse till Miljödepartementet angående Naturvårdsverkets rapport om motorhobbyn.Hotet om "skrotbilar" som Naturvårdsverket föreslaget till regeringen slår hårt mot veteranfordonsbranschen, liksom bilsporten. Hotet slår hårt mot alla de som renoverar gamla fordon. Har inte bilen varit besiktad på ett år, ska myndigheten kunna skrota den med automatik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!