Extra avgift till PR för Vimmerby

Konkurrensen från andra bokningskanaler är stenhård för landets turistbyråer. Vimmerby är inget undantag. Nu ska turistbyråns delägare bidra med mera klirr i kassan och motverka tappet från minskade bokningsprovisioner.
- Vi inför en modell med marknadsavgifter, där delägarna kan välja att betala en marknadsavgift. Marknadsavgiften ska användas till att marknadsföra Vimmerby - Vimmerby förtjänar att synas och höras, säger turistchef Peter Göransson.

Vimmerby2015-03-09 07:33


Att boka stuga eller annat semesterboende via en turistbyrå blir allt ovanligare. Inget att säga så mycket om, tycker Peter Göransson, turistchef i Vimmerby.
- Det är den verklighet vi lever i. Det är inte färre turister som vill bo, men man väljer andra kanaler, framförallt starka och duktiga som Booking.com och Hotels.com. Våra provisionsintäkter minskar och på flera destinationer har turistbyråerna släppt den här biten helt och hållet. I Vimmerby ligger vi fortfarande hyfsat till, i jämförelse, men vi ser trenden. Vi tycker det är bättre att agera nu.

"Fel att dra ned"
Att dra ner på marknadsföringen skulle vara ett sätt att minska kostnaderna.
- Men helt fel. Vimmerby förtjänar att synas och höras. Det vore tjänstefel att inte använda den kraft som skapas när vi får uppmärksamhet i Sverige och internationellt, inte minst nu och några år framöver när det är mycket fokus kring Astrid Lindgren som författare och person. Men marknadsföring kostar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om