â VĂ„r policy Ă€r att lĂ€genheten ska vara fin nĂ€r nĂ€sta hyresgĂ€st flyttar in, sĂ€ger Maj-Lise Liljeblad pĂ„ MEJ Förvaltning i en kommentar till hyresgĂ€sters och stĂ€dfirmors uppfattning.
HyresgÀsternas tidning Hem&Hyra var först med att berÀtta om vad som bÄde utflyttade hyresgÀster och flera stÀdföretag beskriver som nitiska och extrema krav vid flyttstÀdning frÄn fastighetsÀgarens sida.
Mats Konrad hamnade i en sÄn tvist nÀr han lÀmnade en etta pÄ 45 kvadratmeter i höstas.
â Det har varit jĂ€ttebra att bo dĂ€r. Det Ă€r bra ordning och allt sköts mycket bra, men vid flytten brakade helvetet löst. Jag fick direkt veta att det skulle bli en straffavgift pĂ„ 4 500 kronor om stĂ€dningen inte godkĂ€ndes, det var taxan för en etta.
â Medveten om de nitiska kraven tog jag hjĂ€lp av en kompis som Ă€r fastighetsskötare och har jobbat som professionell fönsterputsare. Vi höll pĂ„ i tre dagar, sĂ€ger han.
Efter hyresvÀrdens besiktning fick han en smÀrre chock - pÄ spisen lÄg ett handskrivet protokoll med nÀra 20 pÄpekanden om brister i stÀdningen.
â Jag tĂ€nkte att det inte var sant och min första tanke var att de mĂ„ste lagt in fel protokoll hos mig, sĂ€ger han.
SÄ var det inte. HyresvÀrden underkÀnde stÀdningen i badrum, kök, hall och tvÄ förrÄd. Utöver det pÄpekas ocksÄ generella brister i stÀdningen pÄ golv, element, fönsterkarmar, -ramar, -smygar och handtag.
Mats Konrad tog kontakt med hyresvÀrden för att reda ut situationen.
â De ville inte alls trĂ€ffas och diskutera besiktningen och protokollet.
Han svarade hyresvÀrden bland annat med ett stort antal sms med bilder pÄ vad han menar Àr brister i underhÄll i bostaden.
â Jag slapp att betala nĂ„got extra, men jag vet att andra har drabbats av samma sak och jag befarar att mĂ„nga inte orkar stĂ„ emot utan betalar det som krĂ€vs.
En annan utflyttad hyresgÀst har liknande erfarenhet.
â Inte just att det skulle kosta pengar, men att det var svĂ„rt att fĂ„ stĂ€dningen godkĂ€nd varnades vi för och sĂ„ blev det. Men den extra stĂ€dningen gjordes upp mellan stĂ€dbolaget och hyresvĂ€rden" sĂ€ger hen som ocksĂ„ beskriver ett handskrivet protokoll med Ă„tskilliga punkter som underlag för den underkĂ€nda flyttstĂ€dningen.
Enligt Hem & Hyra drar sig stÀdfirmor för att ta pÄ sig uppdrag. NÄgra har till och med beslutat att vÀgra flyttstÀda Ät hyresgÀster i omrÄdet.
â Vi har haft nĂ„gra uppdrag dĂ€r och det har varit strul vid samtliga. Nu gör vi inga jobb dĂ€r lĂ€ngre, för att de Ă€r sĂ„ extrema i sina bedömningar. Det Ă€r som att det inte gĂ„r att göra dem nöjda. Missar kan alla göra men, i det hĂ€r fallet kĂ€nns det som att de inte vill att det ska vara okej, sĂ„ vi lider med hyresgĂ€sterna som ska flytta, sĂ€ger en företrĂ€dare för ett stĂ€dbolag.
MEJ Förvaltning ger en annan bild.
â Det Ă€r olika kvalitĂ© pĂ„ stĂ€dfirmor, ofta Ă€r de mycket bra, och jag vet inte vilken stĂ€dhjĂ€lp den hĂ€r personen haft. Dessutom var det olika uppfattningar om skicket pĂ„ den hĂ€r lĂ€genheten, sĂ€ger Maj-Lise Liljeblad som ocksĂ„ avfĂ€rdar en sak bestĂ€mt:
â Vi har inte stĂ€llt nĂ„gra ekonomiska krav.
â Jag Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt överraskad över att HyresgĂ€stföreningen inte tycker det ska vara vĂ€lstĂ€dat nĂ€r nĂ„gon hyresgĂ€st flyttar in. Det tycker vi Ă€r ett mĂ„ste, och vi följer vĂ„r branschorganisations praxis, det Ă€r min kommentar, sĂ€ger Maj-Lise Liljeblad.