Verksamheten utvecklas ständigt hos det anrika mejeriet i Frödinge och trots ett skakigt omvärldsläge råder positiva tongångar. Pandemin blev ett hårt slag för mejeriet men efter det har det vänt spikrakt uppåt.
– Vi är jätteglada över att vi följer de tillväxtmål som vi har satt upp. Vi investerar hela tiden, bland annat i en helautomatiskt hinklinje och en helt ny helautomatiserad linje. Samtidigt renoverar vi också personalmatsalen, säger Anders Törngren, produktionschef.
Nyligen fick Frödinge Mejeri också ta över en produktionslinje för färskost, som tidigare fanns hos moderbolaget Orkla i Finland. Det innebär att mejeriet numera har totalt ett 60-tal olika färskostar i sin produktion.
– Nu ska vi bygga ut ett steg till i fabriken så vi kommer öka kapaciteten med 30 procent.
Betyder det här att ni anställer fler?
– Vi har tagit in mer folk successivt sedan i höstas, det handlar om cirka fem personer som har fått anställning. Vi har i dagsläget cirka 85 medarbetare. Vid högsäsong blir de något fler.
Även framåt ser det riktigt bra ut. Företaget har fulltecknat i orderstocken efter semestern.
Hur påverkas ni som företag av omvärldsläget?
– Visst har även vi utmaningar med energipriser och råvarupriser. Men vi har arbetat smart och effektiviserat när det varit bra tider. Vår största utmaning är de stigande råvarupriserna. Vi använder ägg i allt vi gör, liksom mjölk och socker, som har blivit mycket dyrare. Annars ser det väldigt positivt ut för oss.
Ostkakan är mejeriets storsäljare och på andra plats kommer kladdkakan. För ungefär ett halvår sedan släpptes den senaste produkten, citronkladdkakan.
– Den är vår största succé efter kladdkakan. Vi har jättemycket i pipen, det kommer nya bakelser och nya gräddtårtor på gång inom kort, vilket är jättekul.
Frödinge Mejeri har en stor mängd olika produkter i sin produktion. Ostkakan, kladdkakan, jordgubbstårtan och pajerna känner de flesta igen. Men mycket av det som produceras på mejeriet är sådant som inte svenska konsumenter hittar i butikshyllorna. Färskosten till exempel.
– Vi har speciella produkter som bara går till utlandet, eller till industrin för vidareförädling och restauranger. Vi gör också delar av innehållet till andra varumärken, till Norge levererar vi färskost som används till pizzasås.